Badania emisji spalin pojazdu wyposażonego w bezpośredni wtrysk gazu CNG
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
Vehicle equipped with CNG direct injection exhaust emission test
|
Autorzy: | Grabowski Łukasz, Majczak Adam, Biały Michał |
Rok wydania: | 2015 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 3 |
Strony: | 1619 - 1628 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
W artykule przedstawiono pomiary emisji zanieczyszczeń pojazdu dostawczego GAZ Gazella wyposażonego w silnik Andoria ADCR zasilany dwupaliwowo podczas przejazdu z profilem prędkości z cyklu jezdnego NEDC. Silnik ten jest jednostką o zapłonie samoczynnym, która spełnia normy emisji spalin Euro 4. Podczas badań silnik zasilany był sprężonym gazem ziemnym (CNG) oraz zmniejszoną dawką oleju napędowego, która stanowiła źródło zapłonu mieszanki. Badania przeprowadzono dla wybranych mieszanin oleju napędowego oraz paliwa CNG, zastępując kolejno 25, 50 i 60% ON. Wykonano również badania, kiedy paliwo gazowe wtryskiwano do kolektora dolotowego. Testy jezdne przeprowadzono na hamowni podwoziowej DF4FSHLS produkcji Dynorace. Podczas badań wykorzystano analizator Ecostar produkowany przez firmę Semtech Inc. W artykule zaprezentowano wyniki stężenia poszczególnych związków toksycznych spalin (CO, CO2, NO, NO2, NOX) w czasie trwania testu jezdnego oraz całkowitą masę poszczególnych związków wyemitowaną podczas testu. Przeanalizowano również zadymienie spalin w podczas trwania poszczególnych testów | |
This paper presents measurements of vehicle emissions Gazella GAZ engine equipped with dual-fuel powered Andoria ADCR the NEDC driving cycle. This engine is a compression ignition unit, which meets Euro 4, during the test engine was powered by compressed natural gas (CNG) and reduced dose of diesel fuel, which was a source of ignition of the mixture. The tests were performed with the selected mixture of diesel and CNG, replacing the sequence 25, 50 and 60% ON. Test was also performed, when the gaseous fuel was injected into the intake manifold. Driving tests was conducted on a chassis dynamometer DF4FSHLS Dynorace production. During the study used Ecostar analyzer manufactured by Semtech Inc. The article presents the results of the concentration of individual toxic exhaust gases (CO, CO2, NO, NO2, NOx) during the driving test and the total weight of the individual compounds emitted during the test. The exhaust smoke during each test was also analyzed |