Transport zrównoważony w aglomeracji miejskiej
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
Sustainable transport in urban areas
|
Autorzy: | Komsta Henryk |
Rok wydania: | 2015 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 3 |
Strony: | 2241 - 2245 |
Bazy: | Agro | BazTech | BazEkon | Index Copernicus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | Po opublikowaniu |
Abstrakty: | polski | angielski |
Transport należy do jednych z podstawowych czynników rozwoju gospodarczego jak i cywilizacyjnego społeczeństwa. Jednocześnie transport jest, w istotnym stopniu, odpowiedzialny za takie negatywne dla środowiska oddziaływania jak np. emisje spalin, hałas czy też zajmowanie coraz większych terenów pod swoją infrastrukturę. Widoczne jest to w szczególności na terenach aglomeracji miejskich, w których w Polsce zamieszkuje ponad 61,1% ludności kraju, zajmując 6,8% powierzchni. W miastach transport odpowiedzialny jest np. za emisję ok. 13% gazów cieplarnianych. Prawidłowy rozwój miast związany jest z efektywnym ekonomicznie i społecznie, przyjaznym dla środowiska rozwojem komunikacji miejskiej. Krajowa komunikacja miejska przewozi ponad 80% wszystkich pasażerów transportu zbiorowego. Przedstawiona w artykule problematyka wskazuje na konieczność podjęcia intensywnych i skutecznych działań nacelowanych na stworzenie systemu zrównoważonego transportu na obszarze miast. Prawidłowo działający transport zrównoważony powinien spełniać oczekiwania mieszkańców (zabezpieczać bieżące potrzeby transportowe i mobilne), być jednocześnie korzystnym ekonomicznie i przyjaznym środowisku. Powinien także wpływać na ograniczenie dominującej roli transportu indywidualnego w miastach | |
Transport is one of the key factors of economic and civilization progress. At the same time, it is also responsible for negative impact on the environment, e.g. exhaust emission, noise or annexing large areas for its infrastructure. These phenomena are particularly conspicuous in the urban areas inhabited by over 61,1% of the population in Poland, and covering 6,8% of the total area. In consequence, urban transport accounts for the emission of approx. 13% of greenhouse gases. A sustainable urban development is connected with an economically- and socially-efficient, environment-friendly development of urban transport. The domestic urban transport serves over 80% of the total number of passengers in public transport. The article discusses the necessity of undertaking extensive and effective steps aimed to create a sustainable urban transport, which should answer the transport and mobility needs of the urban population as well as maintain economic efficiency and its environment-friendly character. It should also limit the dominant role of individual transport in city areas |