Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
A comprehensive analyze of LTPEM and HTPEM Fuel Cells, aimed at their usage in vehicles drive
Autorzy: Małek Arkadiusz
Rok wydania: 2015
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 3048 - 3056
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
W artykule dokonano analizy porównawczej ogniw paliwowych nisko i wysokotemperaturowych celem ich użycia do napędu pojazdów. Dokonano szczegółowej charakterystyki budowy polimerowych elektrolitów oraz opisano konsekwencje jakie są związane z ich użyciem. Odnoszono się przede wszystkim do następstw konstrukcyjnych i eksploatacyjnych decyzji budowy sytemu nisko lub wysokotemperaturowego. Szerzej opisano problem wysuszania membran typu LTPEM oraz konieczności ich nawilżania. Następnie przedstawiono charakterystyki napięciowo-prądowe dla najpopularniejszych komercyjnych złożeń membrana-elektrody. W końcowej części zaprezentowano zalety systemów typu HTPEM w stosunku do LTPEM. Z porównania wynika, że w niedługim czasie systemy wysokotemperaturowe powinny zyskać na znaczeniu i to one będą podstawą budowy kolejnych komercyjnych pojazdów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi
In the article, the compressive analyze of LTPEM and HTPEM Fuel Cells, aimed at their usage in vehicles drive has been accomplished. The article characterizes structure of polymeric electrolytes in detail and describes consequences referring their usage. Above all, the article concerns influence this decisions for construction and maintenance aspects of the LTPEM and the HPTM system. A problem of drying LTPEM membranes and the need for their humidifying was described more generally. The following aspect was presented the polarization curves of the most popular commercial membrane-electrodes assemblies. The merits of the HTPEM system in compared with the LTPEM system has been presented in a summarising of the article. The result of comparison states that after a short period of time, High Temperature Proton Exchange Membrane systems ought to obtain significance becoming the basic of constructing the next commercial vehicles powered by hydrogen fuel cells