Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Energy consumption costs and emissions of pollutant resulting from the use of road transport vehicles
Autorzy: Marczak Halina
Rok wydania: 2015
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 3057 - 3064
Bazy: Agro | BazTech | BazEkon | Index Copernicus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
Realizacja koncepcji zrównoważonego rozwoju na poziomie każdego przedsiębiorstwa oznacza podejmowanie działań w celu obniżenia zużycia materiałów i energii, zmniejszenia wielkości emisji substancji i innych obciążeń środowiska oraz produktywne korzystanie z jego zasobów. W przedsiębiorstwach transportu drogowego, wyrazem tych działań jest m.in. powiększenie stanu posiadania floty pojazdów ekologicznie czystych i energooszczędnych. W ocenie pojazdów transportu drogowego w aspekcie ich oddziaływania na środowisko i na zużycie energii pomocna może być metoda kosztowa, która polega na określeniu wartości pieniężnych obrazujących koszty zużycia energii i koszty emisji zanieczyszczeń w czasie użytkowania tych pojazdów. W pracy przedstawiono metodę kosztową i przykład jej zastosowania do oceny pojazdów transportu drogowego, która uwzględnia zużycie energii i aspekty środowiskowe. Dokonano oceny wpływu na koszty zużycia energii i emisji zanieczyszczeń paliwa silnikowego klasycznego (benzyna, olej napędowy) i paliwa alternatywnego (CNG i LPG). Najmniej korzystnie pod względem zużycia energii wypadł pojazd zasilany paliwem alternatywnym CNG
Realization of the conception of sustainable development in each company means taking action to reduce the consumption of materials and energy, reduce emissions of substances and other environmental burdens as well as productive use of its resources. In the road transport undertakings, the expression of these activities is, inter alia, enlargement of the fleet with clean and energy-efficient vehicles. Cost method may be useful in the evaluation of road transport vehicles in terms of their impact on the environment and energy consumption. This method involves determining the monetary value depicting the energy costs and the costs of emissions during the use of these vehicles. The paper presents a method of cost and an example of its application to the assessment of road vehicles, which takes into account energy consumption and environmental aspects. The paper presents an assessment of the impact of the classic motor fuel (petrol, diesel) and alternative fuels (CNG and LPG) on the costs of energy consumption and pollutant emissions. The least favorably in terms of energy consumption was vehicle powered by alternative fuel CNG