Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Effect of LPG fueling control system adjustment on spark-ignition engine performance
Autorzy: Wierzbicki Sławomir, Mączkowski Wiktor, Krzywonos Leszek, Caban Jacek
Rok wydania: 2015
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 4922 - 4929
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
Jednym ze sposobów obniżenia kosztów eksploatacji pojazdów samochodowych z silnikami o zapłonie iskrowym jest montaż instalacji umożliwiającej zasilanie silnika LPG. Przy montażu tego typu instalacji niezwykle istotne jest nie tylko właściwe dobranie instalacji LPG do danego silnika, ale również przeprowadzenie właściwej konfiguracji oprogramowania sterującego silnikiem. Standardowo zarówno podczas montażu jak i okresowych regulacji tego typu instalacji jako informacje o pracy silnika wykorzystuje się sygnał z sondy  monitorującej pracę silnika. Czasami dodatkowo podczas takich regulacji sprawdza się poziom emisji związków toksycznych zgodnie z przepisami obowiązującymi na stacjach diagnostycznych. Efektem takiego postępowania jest często odczuwalny spadek dynamiki pojazdu i związany z tym spadek momentu obrotowego i mocy silnika. W niniejszym artykule opisano badania pojazdu zasilanego LPG przeprowadzone na hamowni podwoziowej, podczas których przeprowadzono dodatkową kalibrację oprogramowania sterującego silnikiem w celu poprawienia dynamiki silnika przy zachowaniu norm odnośnie dopuszczalnej emisji związków toksycznych do atmosfery
One of the methods for reducing the operating costs for automotive vehicles with spark-ignition engines is the installation of a system enabling LPG engine fueling. When installing such a system, it is extremely important not only to properly select the LPG system for the given engine, but also to properly configure the engine control software. The signal from the lambda sensor which monitors engine operation is used as a standard indicator for information on engine operation, both during the installation and periodic adjustments of such systems. The toxic compound emission level is also sometimes checked during such adjustments in accordance with the regulations applicable at diagnostic stations. The effect of this procedure is often a perceptible decrease in vehicle dynamics and a related decrease in torque and engine power. This paper describes tests on an LPG-fueled vehicle conducted on a chassis dynamometer, during which additional calibration of the engine control software was performed to improve engine dynamics while maintaining toxic compound air emission limit standards