Zagrożenia wynikające z stosowania układów sterowanych elektronicznie w pojazdach
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
Risks from the use of electronically controlled systems in vehicles
|
Autorzy: | Wierzbicki Sławomir, Mikulski Maciej, Nieoczym Aleksander |
Rok wydania: | 2015 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 3 |
Strony: | 4930 - 4937 |
Bazy: | BazTech |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
Dążenie do poprawy bezpieczeństwa, sprostanie zaostrzającym się normom odnośnie emisji związków toksycznych do atmosfery oraz zwiększenie efektywności funkcjonowania pojazdów samochodowych wymusza stosowanie coraz większej ilości układów sterowanych elektronicznie. Postępująca standaryzacja rozwiązań tego typu układów związana zarówno z ograniczaniem kosztów ich produkcji, a także koniecznością umożliwienia kontroli poprawności tych układów po za wyspecjalizowanymi serwisami stwarza szerokie możliwości ingerencji w ich działanie. Dostępne obecnie na rynku interfejsy sprzętowe jak i specjalistyczne oprogramowanie pozwala nie tylko na zmianę łatwą osiągów pojazdu, ale również maskowanie uszkodzeń poszczególnych układów, co może być przyczyną poważnych w skutkach zdarzeń drogowych. Warto zaznaczyć, iż bardzo często tego typu ingerencje są nie tylko niewidoczne dla potencjalnego nabywcy samochodu, ale również mogą być trudne do wykrycia nie tylko w trakcie badań kontrolnych na stacji diagnostycznej, ale również podczas wizyty w serwisie. W niniejszym artykule opisano najczęściej spotykane metody ingerencji w działanie układów sterowanych elektronicznie stosowanych w pojazdach samochodowych | |
The pursuit of safety improvement and the need to meet ever-stricter toxic compound air emission standards and increase the operational efficiency of automotive vehicles has led to the use of a growing number of electronically-controlled systems. The progressive standardization of solutions for such systems, related both to cutting their manufacturing costs and the need to verify the correctness of these systems outside specialized services, has created wide possibilities for interference with their operation. Hardware interfaces and specialist software currently available in the market allow not only easy vehicle performance change, but also masking damage to individual systems, which can be the cause of traffic incidents with serious consequences. It is worth noting that such interferences are very often not only invisible to a potential car buyer, but also can be difficult to detect not only in the course of diagnostic station inspections, but also during a service visit. This paper describes the most frequently encountered methods of interference with the operation of electronically controlled systems used in automotive vehicles |