Próba określenia kryteriów jakościowych do przetargu na koncepcję i projekt centralnego systemu sterowania produkcją wody dużego przedsiębiorstwa wodociągowego
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
11
Lista B
Status: | |
Autorzy: | Kowalska Beata, Kowalski Dariusz, Kwietniewski Marian |
Rok wydania: | 2015 |
Wersja dokumentu: | Drukowana |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 6 |
Strony: | 206 - 209 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski |
Celem artykułu jest prezentacja procesu definiowania kryteriów oceny jakości oferty na koncepcję projektową i projekt centralnego sterowania produkcją wody, na przykładzie dużego przedsiębiorstwa wodociągowego. Prezentowane wyniki dyskusji nad wyborem kryteriów pozacenowych mogą być pomocne dla innych przedsiębiorstw wodociągowych przy ogłaszaniu i rozstrzyganiu nowych przetargów. Podstawą definiowania kryteriów było ustalenie zobiektywizowanych cech, ze względu na które oceniano i następnie klasyfikowano składane w ofercie koncepcje i projekty. Propozycje kryteriów powstały w wyniku współpracy specjalnego zespołu złożonego z pracowników naukowych i pracowników przedsiębiorstwa wodociągów i kanalizacji.Przedsiębiorstwa wodociągowe, podobnie jak inne przedsiębiorstwa zarządzane przez organy państwowe lub samorządowe podlegają prawu o zamówieniach publicznych. Wybór wykonawców kluczowych inwestycji musi być realizowany w oparciu o jawną procedurę przetargową. Procedura ta zajmuje znaczny okres - od jej ogłoszenia po rozstrzygnięcie. Dodatkowym problemem, znanym wszystkim inwestorom, są potencjalne odwołania innych oferentów od rozstrzygnięć przetargowych i związane z tym wydłużenie procedury przetargowej. Wydłużenie okresu związanego z realizacją procedur przetargowych opóźnia rozpoczęcie samej inwestycji, jak również może powodować wymierne straty ekonomiczne dla inwestora. Kryteria przetargowe muszą więc być na tyle przejrzyste i wymierne aby w sposób jednoznaczny definiowały wybór najkorzystniejszej oferty przez inwestora. Zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (2004) inwestor miał prawo wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie (tj. przedstawiającej najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów) albo oferty o najniższej cenie. Mimo to w dotychczasowej praktyce przetargowej zdecydowana większość zamówień udzielana była na podstawie kryterium najniższej ceny. Było ono najłatwiejsze do zdefiniowania. |