Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
11
Lista B
Status:
Autorzy: Kowalska Beata, Kowalski Dariusz, Kwietniewski Marian
Rok wydania: 2015
Wersja dokumentu: Drukowana
Język: polski
Numer czasopisma: 6
Strony: 206 - 209
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski
Celem artykułu jest prezentacja procesu definiowania kryteriów oceny jakości oferty na koncepcję projektową i projekt centralnego sterowania produkcją wody, na przykładzie dużego przedsiębiorstwa wodociągowego. Prezentowane wyniki dyskusji nad wyborem kryteriów pozacenowych mogą być pomocne dla innych przedsiębiorstw wodociągowych przy ogłaszaniu i rozstrzyganiu nowych przetargów. Podstawą definiowania kryteriów było ustalenie zobiektywizowanych cech, ze względu na które oceniano i następnie klasyfikowano składane w ofercie koncepcje i projekty. Propozycje kryteriów powstały w wyniku współpracy specjalnego zespołu złożonego z pracowników naukowych i pracowników przedsiębiorstwa wodociągów i kanalizacji.Przedsiębiorstwa wodociągowe, podobnie jak inne przedsiębiorstwa zarządzane przez organy państwowe lub samorządowe podlegają prawu o zamówieniach publicznych. Wybór wykonawców kluczowych inwestycji musi być realizowany w oparciu o jawną procedurę przetargową. Procedura ta zajmuje znaczny okres - od jej ogłoszenia po rozstrzygnięcie. Dodatkowym problemem, znanym wszystkim inwestorom, są potencjalne odwołania innych oferentów od rozstrzygnięć przetargowych i związane z tym wydłużenie procedury przetargowej. Wydłużenie okresu związanego z realizacją procedur przetargowych opóźnia rozpoczęcie samej inwestycji, jak również może powodować wymierne straty ekonomiczne dla inwestora. Kryteria przetargowe muszą więc być na tyle przejrzyste i wymierne aby w sposób jednoznaczny definiowały wybór najkorzystniejszej oferty przez inwestora. Zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (2004) inwestor miał prawo wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie (tj. przedstawiającej najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów) albo oferty o najniższej cenie. Mimo to w dotychczasowej praktyce przetargowej zdecydowana większość zamówień udzielana była na podstawie kryterium najniższej ceny. Było ono najłatwiejsze do zdefiniowania.