Optymalizacja procesu projektowania przekładni śmigłowcowych
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
Optymalization the design process of helicopter transmission
|
Autorzy: | Dudziak Jacek, Łusiak Tomasz |
Rok wydania: | 2015 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 3 |
Strony: | 1061 - 1069 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski |
W artykule przedstawiono model procesu użytkowania śmigłowca i przykład analizy obliczeniowej prowadzanej podczas fazy projektowania transmisji napędu, w celu oceny trwałości, niezawodności i optymalizacji jej parametrów. Model oparto na sposobie eksploatacji śmigłowca czyli widmie stanów lotu generującym spektrum obciążeń zespołów i elementów układu transmisji. Wybierany losowo wektor wejściowych parametrów takich jak warunki lotu, masy śmigłowca czy wysokości lotu pozwala, dla zadeklarowanego zestawu manewrów śmigłowca i ich udziału w całym okresie eksploatacji śmigłowca, na wybór najbardziej prawdopodobnych przypadków do analiz. Dla przekładni głównej śmigłowca zilustrowano proces poszczególnych etapów modelowania, uzyskując w rezultacie spektrum obciążeń wybranych krytycznych punktów struktury układu niezbędnych do ocen cech konstrukcyjnych i właściwości eksploatacyjnych przekładni. |