Weryfikacja numeryczna nowej koncepcji walcowania poprzeczno-klinowego
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
7
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Numerical modelling of a new crocc-wedge rolling technique
|
Autorzy: | Bulzak Tomasz, Pater Zbigniew, Tomczak Janusz |
Rok wydania: | 2015 |
Wersja dokumentu: | Drukowana |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 8 |
Strony: | 569 - 573 |
Bazy: | BazTech | Index Copernicus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
W artykule przedstawiono nowa koncepcję walcowania poprzeczno-klinowego. Głównym celem badań było potwierdzenie słuszność nowej koncepcji zaprojektowanych narzędzi, które umożliwiają uzyskanie dużych wartości redukcji przekroju poprzecznego na stosunkowo krótkiej drodze kształtowania bez wystąpienia niebezpieczeństwa przewężenia lub zerwania odkuwki. W celu zweryfikowania nowej koncepcji walcowania wykonano modelowanie numeryczne oparte na metodzie elementów skończonych. Badania przeprowadzono wykorzystując do tego oprogramowanie Simufact.Forming v.11, a symulacje numeryczne przeprowadzone zostały na przykładzie walcowania przedkuwki dźwigni ze stopu aluminium 2017A. Na podstawie zrealizowanych prac potwierdzono słuszność przyjętych założeń, wyznaczono progresję kształtu odkuwki, mapy intensywności odkształcenia, kryterium zniszczenia i temperatury oraz parametry siłowe walcowania. The paper describes a new cross-wedge rolling technique. | |
The primary aim of the investigation was to verify the design of tools which enable substantial cross-sectional reductions over a relatively short forming path without workpiece necking or rupture. The proposed cross-wedge rolling technique was analyzed numerically by the finite element method. The numerical modelling of a lever made of 2017A aluminium alloy was performed using the Simufact.Forming v.11 software. The numerical results confirmed that the assumptions of the proposed cross wedge rolling technique are correct. Variations in the workpiece shape as well as distributions of the effective strain, damage criterion, temperature, load and torque were determined. |