Promocja zrównoważonej konsumpcji w wybranych krajach europejskich
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
13
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Promoting sustainable consumption in selected european countries
|
Autorzy: | Szymoniuk Barbara |
Rok wydania: | 2015 |
Wersja dokumentu: | Drukowana |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 13 |
Wolumen/Tom: | 62 |
Strony: | 120 - 132 |
Bazy: | BazEkon | Index Copernicus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | angielski |
Zrównoważona konsumpcja, minimalizująca niekorzystny wpływ na środowisko naturalne i społeczne człowieka, jest nieodłącznym elementem zrównoważonego rozwoju oraz współczesnym, wielkim wyzwaniem dla zrównoważonego marketingu przedsiębiorstw, organizacji i instytucji. przejawia się po stronie popytowej wszystkich rynków, ale jednocześnie ma silny związek przyczynowo-skutkowy z ich stroną podażową. Bez zrównoważonej konsumpcji nie ma sensu zrównoważona produkcja - i odwrotnie. Warunkiem rozwoju zrównoważonej konsumpcji wymagającej częstokroć samoograniczania się, wyrzeczeń i ponoszenia większych kosztów, jest wysoki poziom samoświadomości społeczeństwa. W konsekwencji oznacza to dokonywanie wyborów uwzględniających potrzeby innych ludzi oraz ochronę środowiska naturalnego. Tempo tego rozwoju będzie tym szybsze, im bardziej ewidentna będzie ekonomiczna opłacalność proekologicznych decyzji nabywczych. Umiejętna promocja zrównoważonej konsumpcji ma i będzie mieć w przyszłości podstawowe znaczenie dla kształtowania jakości życia - zarówno w skali poszczególnych środowisk lokalnych jak i w skali globalnej. W artykule przedstawiono przykłady konkretnych działań skutecznie promujących postawy i aktywności zrównoważonej konsumpcji w Niemczech, Islandii i Finlandii. Ich identyfikacja i charakterystyka stanowi efekt międzynarodowego projektu pn. Go Green Across Europe, realizowanego w latach 2014-15 w ramach unijnego programu Leonardo da Vinci VETPRO. |