Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
4
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Badania modelowe i numeryczna analiza aerodynamiczna mostu łukowego dla pieszych
Autorzy: Bęc Jarosław, Lipecki Tomasz, Flaga Andrzej, Bosak Grzegorz
Rok wydania: 2013
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 4
Strony: 339 - 360
Web of Science® Times Cited: 4
Scopus® Cytowania: 4
Bazy: Web of Science | Scopus | Baztech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: Po opublikowaniu
Abstrakty: polski | angielski
W pracy przedstawiono kompleksow¹ anali- zê aerodynamiczn¹ mostu dla ruchu pieszego i rowerowego „Kazimierz-Podgórze” przez rzekê Wis³ê w Krakowie. Analiza sk³ada siê z badañ modelowych w tunelu aerodynamicznym oraz obliczeñ komputerowych. Przedstawiono wyniki badañ dotycz¹- cych wyznaczenia funkcji wspó³czynników aerodynamicznych: oporu C x , si³y unoszenia C y oraz momentu C m w odniesieniu do trzech sekcji mostu (modeli sekcyjnych), w zale¿noœci od k¹ta nap³ywu wiatru w zakresie od -15 ° do +15 ° . Wyznaczone funkcje wspó³czynników aerodynamicznych stanowi¹ dane wejœciowe do okreœlenia oddzia³ywania wiatru na przês³o zgodnie z teori¹ quasi-ustalon¹ oraz do oceny mo¿liwoœci wyst¹pienia drgañ sa - mowzbudnych przês³a mostu. W ramach komputerowej analizy aerodynamicznej wyznaczono charakterystyki dynamiczne mo - stu oraz przemieszczenia, si³y wewnêtrzne i naprê¿enia w po - szczególnych elementach konstrukcji przy dynamicznym oddzia³ywaniu wiatru. W celu porównania przeprowadzono anali - zê statyczn¹ mostu obci¹¿onego wy³¹cznie ciê¿arem w³asnym. Z uwagi na ko³owy przekrój poprzeczny dŸwigara ³ukowego mo - stu wykonano równie¿ analizê dynamiczn¹ uwzglêdniaj¹c¹ si³y powodowane wzbudzeniem wirowym ³uku, dzia³aj¹ce równoczeœ - nie z obci¹¿eniem dynamicznym wiatrem o œredniej prêdkoœci równej prêdkoœci krytycznej. Sprawdzono tak¿e kryteria komfortu pieszych przy drganiach generowanych przez wiatr
Complex aerodynamic analysis of the "Kazimierz-Podgórze" bridge for pedestrians and bicycles traffic over Vistula River has been presented in the paper. The analysis consists of model tests performed in the wind tunnel and aerodynamic calculations. Aerodynamic coefficients of drag C x , lift C y and moment C m for three sections of the bridge in dependence on the angle of wind attack in the range -15° to +15° have been obtained from the wind tunnel tests. These functions of the aerodynamic coefficients have been used to determine the wind action on the footbridge according to the quasi-steady theory, and to estimate the possibility of self-induced vibrations of the bridge deck. The bridge dynamic characteristics: frequencies and mode shapes, as well as displacements, internal forces and stresses in particular structural elements under the dynamic wind action have been determined numerically. Static analysis of the bridge under a deadweight only has been performed for comparison. Due to circular cross-section of an arch girder, dynamic analysis of the bridge with vortex excitation of the arch girder has also been performed. This excitation has been applied to the structure simultaneously with the dynamic wind action at the mean wind speed equal to the critical wind speed. The criteria for pedestrian comfort in presence of vibrations generated by wind have also been examined