Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
15
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Influence of the correction of cylindrical gearings with involute teeth on wear and durability
Autorzy: Czerniec Myron, Kiełbiński Jerzy
Rok wydania: 2015
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 1
Strony: 13 - 24
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: Po opublikowaniu
Abstrakty: polski | angielski
W oparciu o autorską metodę oceny zużycia oraz trwałości przekładni walcowych o zębach ewolwentowych z uwzględnieniem określonych warunków zazębienia oszacowano wpływ korekcji technologicznej na wytrzymałość kontaktową, zużycie oraz trwałość uzębienia. Ustalono, że naciski stykowe osiągają największe wartości na wejściu w zazębienie jednoparowe. Przy zastosowaniu korekcji uzębienia maksymalne naciski stykowe ulegają obniżeniu nawet o 14%. Zużycie dopuszczalne 2* h powierzchni zębów koła zębatego występuje w różnych punktach zarysu zęba: w przypadku przykładni o zębach prostych niekorygowanych – w punkcie wejścia zębów w zazębienie jednoparowe, a przy zębach korygowanych i odpowiednio dużym współczynniku korekcji – na wyjściu z zazębienia jednoparowego. W przekładni walcowej z zębami sko- śnymi bez zastosowania korekcji dopuszczalne zużycie 2* h występuje w punkcie wejścia w zazębienie dwuparowe, a przy zębach korygowanych – na wej- ściu w zazębienie dwuparowe lub na wyjścju z zazębienia jednoparowego w zależności o wartości współczynników korekcji 1 2 x x   . Trwałość przekładni przy optymalnych wartościach 1 2 x x   , ustalonych w wyniku badań, ulega podwyższeniu nawet o 1,66 razy. Wyniki badań przedstawiono w postaci graficznej.
Based on author’s method of evaluation of wear and durability of cylindrical gearings with involute teeth, taking into account engagement conditions, the influence of technological correction on contact strength, wear, and durability has been investigated. It has been established that, generally, the highest contact pressures appear at the entrance into singletooth engagement. At the engagement correction, maximal contact pressures decrease by a maximum 14%. The permissible wear of gear teeth h2* is reached in different contact points: In spur gears, it is reached at the absence of correction in the point of teeth entrance into single-tooth engagement, and, in case of their correlation, it is reached at the exit of single-tooth engagement; in the gear with helical non-correlated teeth, the h2* value would be reached in the point of teeth entrance into doubletooth engagement, and, in case of correlated engagement, it is reached at the entrance into double-tooth engagement or at the exit of single-tooth engagement, depending on the values of correction coefficients x1 = –x2 . Gear durability at the optimal coefficients of x1 = –x2 , determined in the process of investigation, increase up to 1.66 times. Results of the investigation are presented graphically.