Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Publikacje Pracowników PL z lat 1990-2010

Publikacje pracowników Politechniki Lubelskie z lat 1990-2010 dostępne są jak dotychczas w starej bazie publikacji
LINK DO STAREJ BAZY

Status:
Autorzy: Smołka Jakub, Łukasik Edyta, Skublewska-Paszkowska Maria
Rok wydania: 2015
Wersja dokumentu: Drukowana
Język: polski
Numer czasopisma: 4
Strony: 8315 - 8324
Bazy: Baztech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
Od kwietnia 2018 roku wszystkie samochody oraz lekkie furgonetki sprzedane w Unii Europejskiej mają posiadać wbudowany system eCall. Jego zadaniem będzie automatyczne wykrywanie wypadków oraz informowanie służb ratunkowych. System instalowany będzie w nowych samochodach. Instalacja w starszych pojazdach może być trudna lub nieopłacalna. W artykule przedstawiono koncepcję systemu realizującego analogiczne zadania przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych. Wykorzystanie smartfona umożliwia automatyczne wysyłanie wiadomości z informacjami o kolizji ale również umożliwia automatyczne nawiązanie połączenia głosowego. Może to umożliwić/ułatwić poszkodowanym wezwanie pomocy. Proponowany system może realizować również funkcję „czarnej skrzynki” zapisującej informacje na temat ruchu pojazdu przed kolizją. W prezentowanym rozwiązaniu możliwe jest również ustawienie numeru alarmowego. Zamiast służb ratunkowych mogą być powiadamiane osoby bliskie, które w razie potrzeby zawiadomią ratowników. Opracowany algorytm wykrywania kolizji bazuje na systemie rozpoznawania rodzaju ruchu opracowanego wcześniej przez autorów. W artykule przedstawiono eksperymentalną implementację proponowanego rozwiązania oraz wyniki pomiarów, które pozwoliły na opracowanie algorytmu rozpoznającego kolizje na podstawie wskazań sensorów wbudowanych w urządzenia mobilne
Starting April 2018 it will be obligatory for all cars and light vans sold in the European Union to have eCall system installed. Its task will be automatic accident detection. If an accident is detected the system will automatically notify emergency services. The system will only be installed in new cars. The installation in older vehicles may be difficult or too expensive. The article presents a concept of a system with similar features but utilizing popular mobile devices. Using smartphones means that the system can not only send an automatic message with information about the collision but also automatically initiate a voice connection. This can make calling for help easier for the accident victims. The proposed system can also perform the "black box" function - recording information about vehicle movement prior to collision. In the presented solution setting the emergency number is possible. One may wish that his/her relatives be notified, instead of emergency services. Developed collision detection algorithm is based on the motion type detection system developed by the authors. The article presents the experimental implementation of the proposed solutions and trial results that were used in the process of collision detection algorithm development