|
Artykuł przedstawia zastosowanie nowoczesnej techniki przechwytywania ruchu trójwymiarowego (ang. motion capture) do rejestrowania ruchów kierowcy, a tym samym ruchów kierownicy. Badania dotyczące artykułu zostały przeprowadzone w laboratorium akwizycji ruchu, przy użyciu narzędzi niezbędnych do symulowania jazdy na wybranej trasie, takich jak: symulator jazdy czy specjalistyczny fotel samochodowy. Rejestracja ruchu odbyła się przy użyciu specjalistycznych kamer działających w bliskiej podczerwieni oraz akcesoriów (markerów) do przechwytywania ruchu obiektów (kierowcy czy kierownicy). Dane uzyskane w wyniku takiego nagrania, w szczególności dane ruchu kierownicy, posłużyły do stworzenia algorytmu wyznaczającego liczby ruchów kierownicy. Dane były pobierane z pliku danych ruchu c3d. Otrzymane wyniki mogą zostać użyte w dalszym etapie do wykrywania potencjalnych zagrożeń podczas jazdy.
W artykule przedstawione zostały także zagrożenia, jakie mogą zaistnieć podczas nieprawidłowych ruchów kierownicy, takich jak: nerwowość jazdy czy usterki układu kierowniczego
|