Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Publikacje Pracowników PL z lat 1990-2010

Publikacje pracowników Politechniki Lubelskie z lat 1990-2010 dostępne są jak dotychczas w starej bazie publikacji
LINK DO STAREJ BAZY

Status:
Autorzy: Skublewska-Paszkowska Maria, Łukasik Edyta, Smołka Jakub
Rok wydania: 2015
Wersja dokumentu: Drukowana
Język: polski
Numer czasopisma: 4
Strony: 8301 - 8307
Bazy: Baztech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
Artykuł przedstawia zastosowanie nowoczesnej techniki przechwytywania ruchu trójwymiarowego (ang. motion capture) do rejestrowania ruchów kierowcy, a tym samym ruchów kierownicy. Badania dotyczące artykułu zostały przeprowadzone w laboratorium akwizycji ruchu, przy użyciu narzędzi niezbędnych do symulowania jazdy na wybranej trasie, takich jak: symulator jazdy czy specjalistyczny fotel samochodowy. Rejestracja ruchu odbyła się przy użyciu specjalistycznych kamer działających w bliskiej podczerwieni oraz akcesoriów (markerów) do przechwytywania ruchu obiektów (kierowcy czy kierownicy). Dane uzyskane w wyniku takiego nagrania, w szczególności dane ruchu kierownicy, posłużyły do stworzenia algorytmu wyznaczającego liczby ruchów kierownicy. Dane były pobierane z pliku danych ruchu c3d. Otrzymane wyniki mogą zostać użyte w dalszym etapie do wykrywania potencjalnych zagrożeń podczas jazdy. W artykule przedstawione zostały także zagrożenia, jakie mogą zaistnieć podczas nieprawidłowych ruchów kierownicy, takich jak: nerwowość jazdy czy usterki układu kierowniczego
The paper presents the usage of a modern three-dimensional technique capturing the movement (motion capture) for recording the movements of the drivers and thus the steering wheel. The research for the purpose of this paper was conducted at motion capture laboratory with the equipment necessary to simulate driving on a selected route such as: computer simulator and a professional car seat. Motion acquisition was done with the use of high-technology infrared cameras and set of accessories(markers) for capturing the objects movements (the driver and the steering wheel). The obtained data, especially movements of steering was used to create an algorithm for designating the number of movements of the steering wheel. The data was read from c3d file. The obtained results can be further used to detect potential threats while driving. The article also presents risks which may occur during incorrect movements of the steering wheel, such as nervousness or steering faults