Koszty zewnętrzne wynikające z emisji zanieczyszczeń przez samochody osobowe i instrumenty do ich internalizacji
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
External costs resulting from emissions from passenger cars and instruments for their inter-nalization
|
Autorzy: | Marczak Halina |
Rok wydania: | 2015 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 6 |
Numer artykułu: | 22 |
Strony: | 1191 - 1202 |
Bazy: | BazTech | Index Copernicus | BazEkon |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
W pracy dokonano próby wyznaczenia kosztów zewnętrznych wynikających z emisji zanieczyszczeń przez samochody osobowe. Wykorzystano dane techniczne pojazdów oraz dane przyjęte do obliczeń. Wielkość jednostkowej emisji (w g/km) lotnych związków organicznych, tlenków azotu i cząstek stałych przyjęto zgodnie z metodą COPERT 4. Wielkość jednostkowej emisji dwutlenku węgla i dwutlenku siarki (w g/dm3 paliwa) wyznaczono na podstawie udziału węgla i zawartości siarki w paliwie. Koszt jednostkowy emisji zanieczyszczeń przyjęto zgodnie ze stosownym rozporządzeniem. W wyniku przeprowadzonych analiz stwierdzono, że koszty zewnętrzne emisji zanieczyszczeń z pojazdu zasilanego olejem napędowym spełniającym normę Euro 5 są istotnie niższe w porównaniu do pojazdów z normą emisji Euro 3 lub 4. Norma emisji spalin do Euro 4 włącznie w niewielkim stopniu wpływa na różnice w wartościach kosztów zewnętrznych emisji zanieczyszczeń z pojazdów samochodowych spełniających te normy. Nie stwierdzono wpływu rodzaju paliwa spalanego w pojazdach z normą Euro 5 na koszty zewnętrzne emisji zanieczyszczeń. Wskazano na możliwość zastosowania do rozliczenia kosztów zewnętrznych emisji zanieczyszczeń opłaty za przejazd i opłaty paliwowej. | |
The paper attempts to determine the external costs arising from emissions from passenger cars. vehicle specifications and data assumed in the calculations was used. The size of the unit emissions (g/km), volatile organic compounds, nitrogen oxides and particulate matter is adopted in accordance with the method COPERT 4. The size of the unit emissions of carbon dioxide and sulfur dioxide (g/dm3 of fuel) was determined on the basis of coal and sulfur content in the fuel. The unit cost of emissions adopted in accordance with the relevant regulation. The analyzes found that the external costs of pollution caused by vehicle powered by diesel fuel that meets standard Euro 5 are significantly lower compared to vehicles with emission standard Euro 3 or 4. Emission category to Euro4 inclusive, in a small way affects the differences in the values of the external costs of emissions from vehicles that meet these standards. No effect of the type of fuel burned in vehicles with Euro 5 standard was found on the external costs of emissions. It pointed to the possibility of using for settlement of external costs of emissions tolls and fuel charge. |