Model 1-wymiarowy silnika o zapłonie samoczynnym
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
1-dimensional model of the diesel engine
|
Autorzy: | Sochaczewski Rafał, Pietrykowski Konrad, Tulwin Tytus |
Rok wydania: | 2015 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 4 |
Numer artykułu: | 417 |
Strony: | 5731 - 5737 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski |
Modelowanie komputerowe jest nieodłącznym etapem procesu tworzenia nowych produktów i doskonalenia już istniejących. Czasochłonność, wysoki koszt oraz brak możliwości analizy dużej liczby wariantów konstrukcji ograniczają możliwości badań stanowiskowych na hamowni silnikowej [1]. Badania symulacyjne znacznie skracają czas projektowania, a co za tym idzie zmniejszają koszty opracowania nowej konstrukcji. Modelowanie nie wyeliminuje badań eksperymentalnych, jednak dzięki niemu zawęża się ich zakres. Podczas analizy osiągów silników spalinowych często wykorzystywanym narzędziem jest modelowanie jednowymiarowe. W celu prawidłowego zamodelowania silnika konieczne jest zbudowanie odpowiedniej struktury modelu, jak również dobranie jego parametrów. W procesie identyfikacji parametrów modelu bardzo pomocne są wyniki badań stanowiskowych, ponieważ same odzwierciedlenie wymiarów geometrycznych elementów silnika jest niewystarczające. W artykule przedstawiono opis 1-wymiarowego modelu silnika o zapłonie samoczynnym oraz proces identyfikacji jego parametrów. |