Eksploatacja wiatrakowców jako statków powietrznych
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
9
Lista B
Status: | |
Autorzy: | Szczepanik Tomasz, Łusiak Tomasz |
Rok wydania: | 2015 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 4 |
Strony: | 87 - 95 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Otwarte czasopismo |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
W artykule przedstawiono podział i problematykę eksploatacji statków powietrznych jakimi są wiatrakowce. Statki powietrzne tej grupy wiropłatów są mało znane w kraju, a według obserwowanych trendów rozwojowych wiropłatów na XXI wiek stanowić mogą etap rozwojowy najnowocześniejszych śmigłowców, których prototypy testują obecnie ich najwięksi producenci. Przedstawiono podział tych konstrukcji pod względem najważniejszych cech występujących we współczesnych wiatrakowcach, które na obecnym – tj. początkowym na tle innych krajów – etapie rozwoju tych konstrukcji w kraju pozwolą rozpocząć poznawanie ich specyfiki w kolejnych publikacjach. Umożliwi to łatwiejsze zaangażowanie krajowych środowisk lotniczych w rozwój branży wiatrakowcowej w kraju, ze wszystkimi pozytywnymi dla gospodarki efektami rozszerzenia obszaru aktywności polskich firm. | |
This paper discusses the classification and operation and maintenance of aircraft which are gyroplanes. The aircraft of this rotorcraft group are hardly known in Poland and according to current trends of development of rotorcraft for the 21stcentury they may become a development stage of the most modern helicopters of which prototypes are being currently tested by their major manufacturers. The paper presents the classification of these structures in terms of the most important features of modern gyroplanes which at the present, i.e. early compared to other countries, stage of development in Poland can enable us to investigate their specificity in subsequent publications and allow our national aviation community to be more easily engaged in the development of the industry of gyroplanes in Poland, including any positive economic effects triggered by the expanded area of activity of Polish companies. |