Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
6
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Analyses and research of needs and possibilities of protection against noise in surrounding of provincial roads in Silesian Voivodship
Autorzy: Tabor Zbigniew, Bohatkiewicz Janusz
Rok wydania: 2016
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 1
Wolumen/Tom: 15
Strony: 259 - 268
Bazy: BazTech | Indeks Copernicus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 1 kwietnia 2016
Abstrakty: angielski
Jednym z zadań zarządców dróg wojewódzkich jest utrzymanie dróg tak, aby oddziaływania akustyczne pochodzące od ruchu drogowego były ograniczone do wartości dopuszczalnych. Ze względu na duże natężenia ruchu, ograniczoną dostępność miejsca, ograniczone środki w przypadku tych dróg zadanie to w wielu miejscach jest praktycznie niemożliwe do wykonania. Podstawowym celem przebudowy dróg wojewódzkich jest obecnie poprawa stanu nawierzchni, która na wielu odcinkach wymaga dużych nakładów finansowych. Od kilku lat niektóre zarządy dróg wojewódzkich podejmują pierwsze próby łączenia potrzeb wymiany nawierzchni i ochrony akustycznej poprzez stosowanie nawierzchni redukujących hałas. Zarząd Dróg Wojewódzki w Katowicach podjął działania w tym zakresie wykorzystując dotychczasowe doświadczenia krajowe i zagraniczne związane ze stosowaniem nawierzchni redukujących hałas. Działania te skoncentrowano głównie na wyborze rodzajów nawierzchni, które będą stosowane na drogach wojewódzkich Województwa Śląskiego oraz kryteriach, które wskażą kolejność odcinków do przebudowy – konieczna jest systematyczna wymiana nawierzchni. Hierarchizacja działań i wyboru odcinków do przebudowy lub remontów uzyskiwana jest dzięki uwzględnieniu kilku kryteriów: wyników programów ochrony środowiska przed hałasem, stanu istniejącej nawierzchni, interwencjom mieszkańców oraz planom inwestycyjnym uwzględniającym potrzeby rozwoju sieci drogowej. W artykule przedstawiono wyniki analiz i badań dotyczących problemu stosowania nawierzchni redukujących hałas oraz wyboru priorytetowych odcinków dróg wojewódzkich Województwa Śląskiego do przebudowy. Artykuł powstał na podstawie wyników współpracy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach i Katedry Dróg i Mostów Politechniki Lubelskiej.