Dynamic Testing for ATV Vehicles in Linear Motion
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
10
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Badania dynamiczne pojazdów typu ATV w ruchu prostoliniowym
|
Autorzy: | Tarkowski Sławomir |
Rok wydania: | 2016 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | angielski |
Numer czasopisma: | 3 |
Wolumen/Tom: | 73 |
Strony: | 119 - 132 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Otwarte czasopismo |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
W niniejszym artykule przedstawione zostały wyniki badań przyspieszenia i opóźnienia hamowania pojazdów typu ATV podczas manewrów wykonywanych w ruchu prostoliniowym. Podczas pomiarów opóźnienia uwzględniana była technika wykonywania manewru hamowania. Manewr ten wykonywano stosując trzy różne kombinacje wykorzystania hamulców. W pierwszej pojazdy hamowane były przy wykorzystaniu jedynie hamulca tylnego, w drugiej przy wykorzystaniu jedynie hamulca przedniego, a w trzeciej za pomocą hamulców obu osi - jednocześnie. Wykorzystano cztery pojazdy, które różniły się parametrami technicznymi (pojemność i moc silnika, masa pojazdu). Pomiary prowadzone były na suchych nawierzchniach o różnym współczynniku przyczepności: asfaltowej i szutrowej. Manewry wykonywane były w sposób ekstremalny, tj. z maksymalną możliwą siłą nacisku na dźwignie hamulca i z maksymalnie otwartą przepustnicą. Dane rejestrowano za pomocą rejestratora Merex. Wyniki przedstawiono w formie wykresów (w funkcji czasu) oraz w tabelach (maksymalne wartości parametrów dla poszczególnych manewrów). Wyniki badań uzupełniają wiedzę specjalną, wykorzystywaną w procesie rekonstrukcji wypadków drogowych z udziałem pojazdów tego typu | |
This article presents the results of the acceleration and deceleration testing of ATV vehicles under maneuvers in linear motion. When measuring lags the braking technique was taken into consideration. The maneuver was performed using three different combinations of the brake use. The first combination involved the use of the rear breaker exclusively, the second involved the use of front brake exclusively and the third the use of brakes for both axles simultaneously. Four vehicles of completely different technical characteristics (capacity and engine power, vehicle weight) were used. The measurements were carried out on dry surfaces of varying adhesion coefficient: asphalt and gravel. The maneuvers were performed to the extreme, i.e. with maximum possible force pressure on the brake levers and the maximum throttle opening. MEREX recorder was used to record the data. The results are represented as graphs (function of time) and tables (maximum parameter value for each maneuver). The results of research supplement specialist knowledge utilized in the process of road accidents reconstruction for vehicles of this type. |