Wpływ dodatku modyfikatora opartego na składniku MoS2 na charakterystykę tribologiczną stopu AlSi6Cu4 w środowisku oleju mineralnego
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
7
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
The effect of modifier addition which is based on MoS2 on tribological characteristic of AlSi6Cu4 alloy in environmental mineral oil
|
Autorzy: | Walczak Mariusz, Caban Jacek |
Rok wydania: | 2016 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 6 |
Strony: | 1193 - 1196 |
Bazy: | BazTech | Index Copernicus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
Praca przedstawia wyniki badań tribologicznych stopu aluminium w warunkach tarcia ze smarowaniem w postaci różnych środowisk. Bazowy środek smarny stanowił olej mineralny Lotos o charakterystyce 15W40. Taki sam olej, z dodatkiem modyfikatora Liqui Moly opartego na składniku MoS2, stanowił drugi środek smarny. Pomiary współczynnika tarcia wykonano na tribotesterze typu „ball-on-disc” z przeciwpróbkami (ball) w postaci kulek o średnicy 6 mm wykonanych ze stali 100Cr6 o twardości 64HRC. Badania tribologiczne realizowano pod obciążeniem 10N z prędkością liniową 5 cm/s na promieniu 5 mm. Badano współczynnik zużycia i współczynnik tarcia próbki, a ślady zużycia poddano obserwacjom SEM. Ocenę istotności zmian współczynnika zużycia przeprowadzono testem t-Studenta. Najmniejszy współczynnik tarcia i zużycia zaobserwowano dla środowiska z dodatkiem modyfikatora Liqui Moly. | |
The paper presents results of tribology studies of aluminium alloy (AlSi6Cu4) in conditions of friction with different medium as lubricant. The base lubricant was Lotos mineral oil of the characteristics 15W40. The same oil with the addition of modifier Liqui Moly which is based on MoS2 was the second lubricant. Friction coefficient measurements were performed on "ball-on-disc" tribotester with ball of 6 mm in diameter made of steel 100Cr6 with a hardness of 64HRC. The testing was carried out under a load of 10 N at a linear velocity of 5 cm/s at 5 mm radius. Were rate an coefficient of friction of the sample were tested the signs of wear was SEM observation. The evaluation of the significance of changes in consumption coefficient was conducted by t-Student's test. The lowest coefficient of friction and the lowest wear rate were observed for the environment with the addition of Liqui Moly modifier. |