Badania symulacyjne tłokowego silnika lotniczego ASZ-62IR w warunkach ustalonych
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
9
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Simulation studies of aircraft engine ASZ-62IR in steady-state conditions
|
Autorzy: | Karpiński Paweł, Grabowski Łukasz |
Rok wydania: | 2016 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 3 |
Wolumen/Tom: | 244 |
Strony: | 305 - 317 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
W pracy przedstawiono wyniki badań modelowych tłokowego silnika lotniczego. Jednym ze sposobów umożliwiających analizę pracy silnika jest opracowanie jego modelu i wykonanie obliczeń symulacyjnych. zerowymiarowy model lotniczego tłokowego silnika aSz-62Ir opracowano w programie aVL booST. Parametry modelu spalania uzyskano przy pomocy modułu burn. Porównano wartości pewnych parametrów otrzymane drogą obliczeniową i doświadczalną. Wykonano szereg symulacji, w wyniku których otrzymano wartości wybranych parametrów pracy silnika. Wartości te porównano z wynikami uzyskanymi doświadczalnie w celu weryfikacji opracowanego modelu. Następnie przeprowadzono obliczenia symulacyjne w celu otrzymania szeregu charakterystyk regulacyjnych kąta wyprzedzenia zapłonu, które przedstawiają zależność uzyskiwanej mocy dla różnych zakresów wysokości w funkcji kąta wyprzedzenia zapłonu. Przedstawiono wnioski wynikające z wykonanych symulacji oraz zwrócono uwagę na inne możliwości wykorzystania opracowanego modelu silnika | |
The paper presents the results of research aircraft piston engine model. one of the methods used to analyze engine work is creating the model and performing simulation. zero-dimensional model of aircraft piston engine aSz-62Ir was created in the aVL booST program. Combustion parameters were obtained with help of the burn module. a series of simulations were performed, which resulted in the values of selected parameters of the engine. These values were compared with the results obtained experimentally to verify the created model. Then, simulations were performed to obtain regulatory characteristics of the ignition timing. at the end of the paper, conclusions conclusions drawn from the performed simulations and other ways of using the created model engine were presented |