Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
11
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Perspektywy strategiczne dla biznesu w Gruzji - analiza przedsiębiorstw średniej wielkości w Unii Europejskiej oraz Gruzji
Autorzy: Rzepka Agnieszka, Masurashvili Ioseb
Rok wydania: 2016
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 3
Wolumen/Tom: 21
Strony: 115 - 129
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: angielski
Small and medium-sized enterprises (SMEs) belong to most important factors which drive the economic development. The strength of the economic system of a given country is based on the potential of SMEs as they substantially contribute to employment and national income. SMEs may be perceived as a catalyst for economic growth. If companies cooperate with larger enterprises,they contribute to the efficient use of joint resources, information and technology and knowledge. SMEs have also an impact on the growth of gross domestic product, the formation of the middle class, and the increase of economic and political stability. Well-developed and strong sector of SMEs significantly contribute to export and import increasing the level of prosperity on a national scale. It is also important to take into account that the culture of enterprises from this sector, the way peopleidentify with the place they work, their founding purpose may raise the organizational culture and foster achieving the overall organization goals. If the employees of SME have a strong sense of their duties and values they may guide the culture of the organization and have a positive impact on other enterprises with which they cooperate.In the first part of the article the authors present the experience of SMEs in the EU, in the second part they discuss the main directions of the development of SMEs in Georgia based on the analysis of statistical data. The article ends with conclusions taking into account strategic priorities for SME development in Georgia.