Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
40
Lista A
Status:
Autorzy: Golewski Grzegorz Ludwik, Sadowski Tomasz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2017
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 143
Strony: 444 - 454
Web of Science® Times Cited: 57
Scopus® Cytowania: 62
Bazy: Web of Science | Scopus | Web of Science Core Collection
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
The aim of this study is elaboration of a new testing method and estimation of the fracture toughness in Mode III of concretes with F fly-ash (FA) additive. The applied specimens were cylinders with a circumferential notch at their halfheight, which are made of plain concretes with different volume content of the FA additive. In fact, the influence of the FA additive evidently changes the fracture toughness K-IIIc, like in case of pure shear K-IIc (Golewski and Sadowski 2014). Namely, 20% FA additive causes a small increase of the K-IIIc in comparison to the concrete without the FA, while 30% FA additive significantly decrease in the fracture toughness. The experimental program was completed by analysis of fracture surfaces of broken specimens. SEM observations indicate that the longest cracks in ITZ between paste and coarse aggregates took place in the concretes containing 30% FA. For 20% FA additive we observed significantly smaller crack lengths. The obtained results are significant in designing of any civil engineering structural elements subjected to the influence of torsion loading (where unstable cracking process leading to failure begins at K-III >= K-IIIc) or more complex stress states due to bending and torsion. (C) 2017 Elsevier Ltd. All rights reserved.