Advanced method of simulating welding for aluminium alloy fatigue lifespan diagnostics
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
8
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Zaawansowane metody symulacji diagnostyki trwałości zmęczeniowej dla spawania stopów aluminium
|
Autorzy: | Blatnický Miroslav, Barta Dalibor, Dižo Ján, Droździel Paweł |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2017 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | angielski |
Numer czasopisma: | 2 |
Wolumen/Tom: | 111 |
Strony: | 31 - 36 |
Bazy: | BazTech |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Otwarte czasopismo |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 1 kwietnia 2017 |
Abstrakty: | angielski | polski |
The article is focused on an analytical analysing the location of a stress concentrator in a sample made of the aluminium alloy in order to determinate the multiaxial fatigue lifespan. This material is considered to apply for road and rail vehicles constructions reducing for acquiring a decrease of fuel consumption. The work puts emphasis on the significance of appropriate sample specification and notch location according to the material type and mounting in the testing device. It operates also with suitable welding technology selection and thus ensures input parameters for numerical calculations of selected welding technology. The goal of numerical calculations is aimed at obtaining important information that will serve as a base for detailed fatigue lifespan prediction of the analysed aluminium alloy in comparison to basic and welded material. | |
W artykule skupiono się na analizie analitycznej lokalizacji koncentracji naprężeń w próbce wykonanej ze stopu aluminium w celu określenia wieloosiowej trwałości zmęczeniowej. Prezentowany materiał ma zastosowanie do konstrukcji pojazdów drogowych i kolejowych, aby zmniejszyć ich masę, co powoduje zmniejszenia zużycia paliwa. Praca koncentruje się na dobraniu właściwej specyfikacji próbki i położenia nacięcia (karbu) w zależności od typu materiału i montażu w urządzeniu do testowania. Zwrócono również uwagę na odpowiedni dobór technologii spawania, zapewniając w ten sposób parametry wejściowe do obliczeń numerycznych. Celem obliczeń numerycznych było uzyskanie ważnych informacji, które będą podstawą do szczegółowego przewidywania trwałości zmęczeniowej analizowanego stopu aluminium w porównaniu z materiałem podstawowym i spawanym. |