Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
8
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Zaawansowane metody symulacji diagnostyki trwałości zmęczeniowej dla spawania stopów aluminium
Autorzy: Blatnický Miroslav, Barta Dalibor, Dižo Ján, Droździel Paweł
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2017
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 2
Wolumen/Tom: 111
Strony: 31 - 36
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 1 kwietnia 2017
Abstrakty: angielski | polski
The article is focused on an analytical analysing the location of a stress concentrator in a sample made of the aluminium alloy in order to determinate the multiaxial fatigue lifespan. This material is considered to apply for road and rail vehicles constructions reducing for acquiring a decrease of fuel consumption. The work puts emphasis on the significance of appropriate sample specification and notch location according to the material type and mounting in the testing device. It operates also with suitable welding technology selection and thus ensures input parameters for numerical calculations of selected welding technology. The goal of numerical calculations is aimed at obtaining important information that will serve as a base for detailed fatigue lifespan prediction of the analysed aluminium alloy in comparison to basic and welded material.
W artykule skupiono się na analizie analitycznej lokalizacji koncentracji naprężeń w próbce wykonanej ze stopu aluminium w celu określenia wieloosiowej trwałości zmęczeniowej. Prezentowany materiał ma zastosowanie do konstrukcji pojazdów drogowych i kolejowych, aby zmniejszyć ich masę, co powoduje zmniejszenia zużycia paliwa. Praca koncentruje się na dobraniu właściwej specyfikacji próbki i położenia nacięcia (karbu) w zależności od typu materiału i montażu w urządzeniu do testowania. Zwrócono również uwagę na odpowiedni dobór technologii spawania, zapewniając w ten sposób parametry wejściowe do obliczeń numerycznych. Celem obliczeń numerycznych było uzyskanie ważnych informacji, które będą podstawą do szczegółowego przewidywania trwałości zmęczeniowej analizowanego stopu aluminium w porównaniu z materiałem podstawowym i spawanym.