Numerical and experimental studies on the rotating rotor with three active composite blades
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
25
Lista A
Status: | |
Warianty tytułu: |
Badania numeryczne i eksperymentalne wirującego wirnika z trzema aktywnymi łopatami kompozytowymi
|
Autorzy: | Mitura Andrzej, Gawryluk Jarosław, Teter Andrzej |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2017 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | angielski |
Numer czasopisma: | 4 |
Wolumen/Tom: | 19 |
Strony: | 571 - 579 |
Impact Factor: | 1,383 |
Web of Science® Times Cited: | 12 |
Scopus® Cytowania: | 14 |
Bazy: | Web of Science | Scopus | BazTech | Index Copernicus | Google Scholar |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Otwarte czasopismo |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 26 września 2017 |
Abstrakty: | polski | angielski |
W niniejszej pracy przedstawiono dynamikę aktywnych łopat kompozytowych. Przeprowadzono badania numeryczne i ekspery - mentalne. Założono, że wirnik obraca się ze stałą prędkością obrotową. Pomiary doświadczalne wykonano na stanowisku badaw - czym, składającym się z aktywnego wirnika z trzema łopatami, elektrycznego układu napędowego oraz procesora sygnałowego DSP. Układ elektroniczny z procesorem wykorzystano do wzbudzania łopat, kontroli prędkości obrotowej oraz pozyskania danych pomiarowych. W badaniach laboratoryjnych użyto elementy aktywne typu MFC oraz czujniki tensometryczne. W pracy określono wpływ prędkości obrotowej piasty oraz efektu piezoelektrycznego na dynamikę łopat. Symulacje numeryczne przeprowadzono z zastosowaniem programów: Abaqus oraz Matlab | |
In this paper, the dynamic behaviour of active composite blades were considered. Both numerical and experimental studies were performed. It was assumed that the rotor hub would be rotated at constant velocity. Experimental measurements were made. A special test rig was built which consisted of an active rotor with three composite blades, an electric drive system and a system of Digital Signal Processors. This DSP system was used for the excitation of the blades, control of the hub's rotary velocity and data acquisition. The MFC patch and strain-gauge sensors were used. The influence of the hub's rotary velocity and/or piezoelectric effect on the dynamic behaviour of the blades was determined. The numerical simulations were performed using two commercial simulation programmes: Abaqus and Matlab. |