Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
6
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
EN Food transport and the environment®
Autorzy: Komsta Henryk
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2017
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 1
Strony: 136 - 139
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 1 czerwca 2017
Abstrakty: polski | angielski
Coraz szybsza urbanizacja, powstawanie coraz większych aglomeracji miejskich skutkuje m.in. zwiększaniem drogi przebytej przez surowce i produkty rolnicze oraz artykuły żywnościowe od miejsca wytwarzania do miejsca ich konsumpcji. Zwiększa się rola transportu tych materiałów i produktów do punktów ich dystrybucji (sklepów, centr handlowych). W artykule przeanalizowane zostały zagadnienia transportu do domu żywności zakupionej przez indywidualnego klienta jako jednego z czynników wpływających na stan środowiska. Powszechne wykorzystywanie samochodów osobowych, zwłaszcza przy zakupach realizowanych w centrach handlowych, usytuowanych na obrzeżach osiedli mieszkaniowych, przyczynia się do wzrostu emisji spalin i cząstek stałych. Jednym ze sposobów ograniczania tego zjawiska może być tworzenie systemów sieci kurierskich dostarczających do domu zamówionych przez klienta (np. drogą internetową, telefoniczną itp.), produktów spożywczych. Należy kontynuować działania mające na celu zwiększenie takich metod dostaw artykułów spożywczych do klienta.
The ever-increasing urbanization and the subsequent development of metropolitan areas result, amongst others, in the increased distance between the place of production of raw materials, agricultural products, and foodstuffs and the place of consumption. The role of transportation between these materials and product to distribution points (shops, shopping centres) is also increased. The article examines the process of transporting food by individual customers to their households as one of the factors that have a significant environmental effect. The widespread use of cars, particularly regarding the purchases made in shopping centres situated in the suburban areas, contributes to the increase of vehicle emissions and solid particles in vehicle exhaust. In order to reduce this process, a system of interconnected courier services should be established, based on delivering food products purchased online or by phone. It is suggested that such methods of food transportation should be effectively implemented and assisted in broadening their range.