Diagnosing of fatigue lifespan using the modern method of welding simulating
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
11
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Diagnozowanie wytrzymałości zmęczeniowej przy użyciu nowoczesnej metody symulacji spawania
|
Autorzy: | Blatnický Miroslav, Barta Dalibor, Dižo Ján, Droździel Paweł |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2017 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | angielski |
Numer czasopisma: | 4 |
Wolumen/Tom: | 18 |
Strony: | 19 - 26 |
Scopus® Cytowania: | 2 |
Bazy: | Scopus | BazTech | Index Copernicus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Otwarte czasopismo |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 8 listopada 2017 |
Abstrakty: | polski | angielski |
Artykuł dotyczy analitycznego wyznaczania położenia koncentrowania naprężeń w próbce służącej do diagnozowania wieloosiowej wytrzymałości stopów aluminium stosowanych do zmniejszania wagi konstrukcji pojazdów drogowych i kolejowych w celu zmniejszenia zużycia paliwa. W artykule położono nacisk na znaczenie odpowiednich wymagań technicznych próbki a także położenia wycięcia w zależności od typu materiału i mocowaniu w urządzeniu od typu materiału do mocowania w urządzeniu do testowania. Poruszono również kwestię wyboru odpowiedniej technologii spawania, dzięki czemu parametry wejścciowe dla numerycznych symulacji wybranej technologii spawania są dobierane we właściwy sposób. Celem symulacji numerycznych jest uzyskanie ważnych informacji, które posłużą do przewidywania szczegółowej wytrzymałości zmęczeniowej w odniesieniu do materiału rodzimego i złą cza spawanego . | |
The paper deals with analytical determination of the stress concentrator location on a sample serving for diagnosing multiaxial fatigue lifespan of aluminium alloys, which are applied for reducing weight of road and rail vehicle constructions for acquiring decrease of fuel consumption. This article put emphasis on significance of appropriate sample design and notch location according to the material type and mounting in the testing device. It operates also with suitable welding technology selection and thus ensures input parameters for numerical simulations of selected welding technology. The aim of numerical simulations is obtaining important information that will serve for detailed fatigue lifespan prediction in comparison of base and weld material. |