Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
9
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Metody ograniczania emisji podczerwieni we współczesnych śmigłowcach wojskowych
Autorzy: Paszko Mateusz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2017
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 3
Wolumen/Tom: 248
Strony: 63 - 83
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 31 lipca 2017
Abstrakty: polski | angielski
Śmigłowce odgrywają niezwykle istotną rolę w krótkodystansowych walkach powietrznych jak również jako wsparcie ogniowe na cele naziemne, szczególnie w trakcie operacji przeciw pojazdom opancerzonym. Wykrywalność oraz żywotność śmigłowców na polu walki istotnie zależy od poziomu emisji podczerwieni emitowanej z ich pokładu jak również od metod, urządzeń i systemów detekcji wykorzystywanych przez przeciwnika. Współczesne systemy wykrywania, rozpoznawania i identyfikacji obiektów latających wykorzystują szereg metod termolokacyjnych, które polegają na wykrywaniu promieniowania podczerwonego emitowanego przez śledzony obiekt. W śmigłowcowej technice lotniczej, szczególnie istotna jest emisja podczerwieni z gazów spalinowych odprowadzanych do otoczenia. Ze względu na ich wysoką temperaturę, gazy spalinowe stanowią główne źródło emisji podczerwieni przez śmigłowiec w locie co w połączeniu ze stosunkowo niską prędkością oraz wysokością wykonywanych manewrów, czyni śmigłowce łatwymi celami dla współczesnych rakiet wyposażonych w głowice samonaprowadzające się na podczerwień. W celu zwiększenia bezpieczeństwa, efektywności oraz żywotności śmigłowców wojskowych wykonujących lotne zadania bojowe, opracowany został szereg metod redukcji poziomu emisji promieniowania podczerwonego. W niniejszej pracy przedstawiono przegląd współczesnych osiągnięć w tej dziedzinie wraz z prezentacją systemów maskowania podczerwieni stosowanych we współczesnych śmigłowcach wojskowych.
Helicopters play an important role in air-to-ground fire covering and the short-distance air-to-air fights, as well as the anti-tank missions and battlefield force transferring. The detection and survivability of helicopters on a battlefield significantly depends on their infrared emissions level, as well as the methods, equipment and systems used by potential enemy. The automatic detection systems, recognition and identification of flying objects use among other the thermo-detection methods, which rely on detecting the infrared radiation emitted by the tracked object. Furthermore, due to low-altitude and relatively low flight speed, today’s combat assets like missile weapons equipped with infrared guidance systems are one of the most important threats to the helicopters performing combat missions. Especially meaningful in a helicopter aviation is infrared emission by exhaust gases, egressed to the surroundings. Due to high temperature, exhaust gases are a major factor in detectability of a helicopter performing air combat operations. In order to increase the combat effectiveness and survivability of military helicopters, several different types of the infrared suppressor (IRS) have been developed. This paper reviews contemporary developments in this discipline, with particular examples of the infrared signature suppression systems.