Wpływ cech socjodemograficznych na wyniki modelowania ścieżkowego zjawisk satysfakcji i lojalności klientów
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
14
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Influence of the socio-demographic factors on the results of the path relation models in the areas of customer satisfaction and loyalty
|
Autorzy: | Skowron Łukasz |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2017 |
Wersja dokumentu: | Drukowana |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 4 |
Strony: | 23 - 37 |
Bazy: | CEJSH | BazEkon | EBSCO | The Central and Eastern European Online Library | Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Otwarte repozytorium |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 5 marca 2018 |
Abstrakty: | polski | angielski |
Tematem przewodnim niniejszego artykułu jest próba odpowiedzenia na pytanie: jak zmieniają się wyniki modelowania ścieżkowego w obszarze analizy zagadnień satysfakcji i lojalności klientów wraz ze zmianą cech socjo-demograficznych respondentów? Autor przeprowadził analizę ścieżkową omawianych zjawisk marketingowych przy wykorzystaniu metody PLS, w jednym okresie sprawozdawczym w perspektywie dwóch sektorów gospodarczych (centra handlowe oraz banki zlokalizowane w Lublinie) na próbach zróżnicowanych pod względem głównych cech socjo-demograficznych (np. płeć, wiek, wykształcenie, dochód). Przeprowadzenie analiz na próbach pochodzących z różnych sektorów pozwoliło na minimalizację wpływu innych czynników na uzyskane wyniki badawcze. Dzięki przeprowadzonym pomiarom możliwym było wykazanie czy brane pod uwagę cechy respondentów mają istotny ze statystycznego punktu widzenia wpływ na uzyskiwane wyniki modelowania ścieżkowego. Pozwoliło to na sprecyzowanie rekomendacji, co do doboru prób badawczych w analizie modelowania ścieżkowego prowadzonego w kilku następujących po sobie okresach sprawozdawczych. | |
This article attempts to provide an answer to the following question: “how does the socio-demographic characteristics of the respondents influence the path relation coefficients changing in Structural Equation Modeling analysis in the areas of customer satisfaction and loyalty”. To be able to do that the author has built the path relation model for customer satisfaction and loyalty occurrences. The Partial Least Squares analysis has been done for two different business sectors (shopping malls and banks) located in Lublin city which has minimalized the influence of external (sector specific) factors on the research results. Respondents (from both sectors) differed in their main socio-demographic characteristics (sex, age, education, income). Thanks to the conducted research the author was able to assess whether the described socio-demographic characteristics of the research groups have a statistically important influence on the results of the path relation modeling. What is more, he proposed the list of recommendations for the sampling procedure in the multi stage path modeling research projects (e.g. year by year). |