Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Ancillary activities costs and their calculation in pharmaceutical enterprise - case study
Autorzy: Lahutta Dawid, Wroński Paweł
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2017
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 472
Strony: 187 - 198
Bazy: Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa | BazEkon | CEEOL | EBSCO | Google Scholar
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte repozytorium
Wersja tekstu: Ostateczna wersja autorska
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 30 października 2017
Abstrakty: polski | angielski
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej to ważne zagadnienie w ramach controllingu. Właściwie zaprojektowane narzędzia pozwalają na odpowiednią alokację i przypisywanie kosztów działalności pomocniczej w okresie, po czym odnoszenie ich na koszty produktu. Umożliwiają odpowiednią wycenę wyrobu i zarządzanie marżami. Celem artykułu jest przedstawienie rozwiązań stosowanych w spółce akcyjnej z branży farmaceutycznej, a także krytyczna analiza efektywności wdrażanych systemów ERP, które nie sprostały potrzebom zarządczym spółki. Narzędzie, które zaprojektowano na potrzeby rozliczania kosztów działalności pomocniczej oraz controllingu, pomimo prostej konstrukcji okazało się skuteczniejsze w rozliczaniu kosztów działalności pomocniczej i wychwytywaniu błędów w kartach pracy niż system klasy ERP. W artykule wskazano także kierunki rozwoju zaprojektowanego narzędzia i perspektywy jego zaimplementowania w rozszerzonym wymiarze w ramach systemu zarządczego i controllingowego spółki.
Ancillary activities cost calculation is a crucial issue in managerial accounting and controlling. Properly designed tools serving the allocation of ancillary activities costs and their further relation directly to a product,leading to enhancements in margins management. The paper presents and evaluates methods and tools used for ancillary activities costs calculation in pharmaceutical company, where ERP system did not manage well. The tool projected for controlling purposes to calculate ancillary activities costs and to make up for ERP’s shortages, despite its lesser complexity, served its purposes better, allowing to identify errors on the timesheets, which ERP system did not find. It shows that ancillary activities cost calculation should be properly designed and it ought to answer the specific needs ofeach enterprise. The article also contains further directions for the development of the implemented tool and its perspectives to become a part of a more complex controlling system