Metody i środki ochrony przed hałasem drogowym - kryteria wyboru
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
8
Lista B
Status: | |
Autorzy: | Bohatkiewicz Janusz |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2018 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 3 |
Strony: | 30 - 31 |
Bazy: | BazTech | IndexCopernicus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
W artykule przedstawiono zagadnienia ochrony przed hałasem drogowym głównie z uwagi na kryteria ich wyboru. Jednym z aktualnych problemów jest bardzo częste stosowanie ekranów akustycznych, które stały się podstawowym sposobemochrony przed hałasemdrogowymwPolsce. Podejście do tego problemu związane jest przede wszystkim z potrzebą spełnienia wartości dopuszczalnych hałasu. Tymczasemw wielu krajach UE stosowane są procedury i kryteria mające na celu wykorzystanie różnychmetod ochrony przed hałasemdrogowym. Ich elementem są analizy ekonomiczne, takie jak analiza kosztów i korzyści oraz analiza efektywności ekonomicznej. W artykule podano zhierarchizowany sposób i kryteria podejścia dowyborumetod i środków ochrony przed hałasem drogowym. Takie działanie może być niezbędne w związku ze zmianami Dyrektywy 2002/49/WE dotyczącymi konieczności wykonywania analiz wpływu hałasu na zdrowie ludzi.Wkońcowej części podano teoretyczny przykład wyboru metod i środków ochrony przed hałasem drogowym z wykorzystaniem proponowanego sposobu podejścia. | |
The article presents the issues of protection against road noise mainly due to the selection criteria. One of the current problems is the frequent use of noise barriers, which have become the basic road noise protection method in Poland. The approach to this problem is related primarily to the need to meet noise limits. In the meantime, procedures and criteria are used in many EU countries to use various methods of road noise protection. Economic analyses such as cost-benefit analyses and costeffectiveness analyses are also part of this procedure. The article presents a hierarchical method and criteria for the selection of methods and measures to protect against road noise. This approach may be necessary in the context of the revision of Directive 2002/49/WE with regard to the need to analyse the impact of road noise on human health. The final section provides a theoretical example of the choice of road noise protection methods and measures using the proposed approach. |