Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
15
WOS
Status:
Autorzy: Kamiński Mariusz, Budzyński Piotr, Szala Mirosław, Turek Marcin
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2018
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 421
Strony: 1 - 6
Web of Science® Times Cited: 6
Scopus® Cytowania: 6
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: 2018 International Automotive Conference
Skrócona nazwa konferencji: KONMOT2018
URL serii konferencji: LINK
Termin konferencji: 13 września 2018 do 14 września 2018
Miasto konferencji: Kraków
Państwo konferencji: POLSKA
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Oryginalna wersja autorska
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 17 października 2018
Abstrakty: angielski
The rapid development of automotive technology requires that designers should use modern materials. Materials used to construct the most heavily loaded components such as the components of internal combustion engines are often subjected to various treatments to enhance their mechanical properties. One of the well-known methods for modification of material in terms of tribological properties is ion implantation. The samples were implanted using manganese ions. The distribution of implanted ions and vacancies at various depths was calculated by the SRIM program. The implantation process was run with the energy E = 175 keV, and the dose of implanted ions was set to D = 5⋅1016 Mn+/cm2 and D = 1⋅1017 Mn+/cm2. Next, the samples were subjected to tribological tests on a pin-on-disc stand using the Nano Tribometer (NTR2) manufactured by Anton Paar. As a counter sample, we used a ball with a diameter 0.5 mm made of WC (tungsten carbide). A load of 0.5 N was applied to the ball. As a result, we determined variations in the friction coefficient for individual samples under dry friction conditions. Next, scanning electron microscopy (SEM) analysis was conducted using a Phenom ProX microscope. The wear trace was measured using the Taylor Hobson Form Talysurf 50mm Intra profile measurement gauge. The measurements provided profilograms facilitating determination of the mean wear and the depth of the wear trace. The implantation of manganese leads to a change in the friction coefficient and tribological wear of the Stellite 6 cobalt alloy.