Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
15
WOS
Status:
Autorzy: Hunicz Jacek, Mikulski Maciej, Rybak Arkadiusz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2018
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 421
Numer artykułu: 42028
Strony: 1 - 8
Web of Science® Times Cited: 1
Scopus® Cytowania: 1
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: 2018 International Automotive Conference
Skrócona nazwa konferencji: KONMOT2018
URL serii konferencji: LINK
Termin konferencji: 13 września 2018 do 14 września 2018
Miasto konferencji: Kraków
Państwo konferencji: POLSKA
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 17 października 2018
Abstrakty: angielski
Controlled auto-ignition (CAI) is an advanced combustion technology offering high thermal efficiency and low NO X emissions. One promising approach to achieve CAI combustion is application of negative valve overlap resulting in internal exhaust gas re- circulation. However, combustion control is still an issue which should be resolved before wide application of CAI combustion. Introduction of some degree of fuel stratification via direct fuel injection is interesting approach to control combustion process. In this study a gasoline-fuelled single-cylinder research engine was used to investigate the effects of stratification on combustion and emissions of CAI engine. The stratification was achieved using split direct fuel injection technique, where the second fuel injection controlled the degree of stratification. The results shown that variability of the second injection timing and mass of fuel injected is a viable method to control combustion on-set as well as its duration. However, the trends in both combustion and emissions were found to be non- monotonic, revealing complex relationships between mixture formation and combustion process. It has been found that small degree of mixture stratification delays combustion on-set, whereas large stratification advances combustion. The obtained results confirmed superior combustion controllability via mixture stratification, however with some limitations resulting from reduced efficiency at high degree of stratification.