Detection of mixture stratification in controlled auto-ignition engine using spontaneous optical emission signal
Materiały konferencyjne
MNiSW
15
WOS
Status: | |
Autorzy: | Hunicz Jacek |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2018 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | angielski |
Wolumen/Tom: | 421 |
Numer artykułu: | 42029 |
Strony: | 1 - 7 |
Web of Science® Times Cited: | 0 |
Scopus® Cytowania: | 0 |
Bazy: | Web of Science | Scopus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | TAK |
Nazwa konferencji: | 2018 International Automotive Conference |
Skrócona nazwa konferencji: | KONMOT2018 |
URL serii konferencji: | LINK |
Termin konferencji: | 13 września 2018 do 14 września 2018 |
Miasto konferencji: | Kraków |
Państwo konferencji: | POLSKA |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 17 października 2018 |
Abstrakty: | angielski |
In this study an optical-fiber sensor was utilized to observe spontaneous emissions of controlled auto-ignition (CAI) engine under stratified mixture combustion. Mixture stratification, achieved with the use of late direct fuel injection, is an effective approach to improve combustion controllability of the engine operated in the CAI mode. However, observed effects of injection timing on combustion show high combustion sensitivity even for early fuel injection. This study pertains identification of the reasons for such a high sensitivity to injection timing. To identify possible mixture stratification and resulting gradual combustion, optical-fiber sensor was used to observe spontaneous combustion emissions. Optical measurements enabled identification of stratified combustion, which was manifested by double optical signal peaks. The observed peaks of different amplitudes resulted from stepwise combustion in local zones with different mixture composition and flame temperature. The performed measurements enabled better understanding non-linear combustion timing behavior with variable degree of mixture stratification. |