Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Longwic Rafał
Rok wydania: 2011
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Liczba stron: 110
Miejsce wydania: Lublin
Wydawnictwo: Politechnika Lubelska
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski
W monografii opisano zagadnienia związane z pracą silnika o zapłonie samoczynnym w warunkach dynamicznych. Podjęto próbę usystematyzowania pojęć związanych z pracą silnika spalinowego w warunkach dynamicznych w oparciu o podział i definicję procesów fizycznych. Przedstawiono wyniki badań silnika o zapłonie samoczynnym w warunkach swobodnego rozpędzania wywołanego skokową zmianą położenia dźwigni sterującej dawką paliwa. Badania polegały na indykowaniu silnika w warunkach rozpędzania oraz pomiarze ciśnienia przed wtryskiwaczem, wzniosu iglicy wtryskiwacza i średniej prędkości obrotowej wału korbowego. Wyznaczono szereg parametrów procesu spalania tj. średnie ciśnienie indykowane, maksymalne ciśnienie spalania, kąt występowania początku spalania, kąt występowania maksymalnego ciśnienia spalania, kąt zwłoki samozapłonu, maksymalną prędkość narastania ciśnienia. Podjęto próbę wyjaśnienia różnic w przebiegu wybranych parametrów procesu spalania w warunkach rozpędzania i w porównywalnych warunkach statycznych tj. takich jak na charakterystyce zewnętrznej eksploatacyjnej silnika. Dokonano identyfikacji przebiegu obserwowanych parametrów procesu spalania z wykorzystaniem modeli regresyjnych. Zwrócono uwagę na różny przebieg zmian objętości nad tłokiem w funkcji czasu trwania cyklu pracy silnika w analizowanych warunkach. Przeanalizowano wpływ kąta dynamicznego początku tłoczenia paliwa na parametry procesu spalania uzyskiwane w warunkach rozpędzania. Podjęto zagadnienie oceny niepowtarzalności parametrów procesu spalania i wtrysku w warunkach rozpędzania i statycznych. Opracowano metodykę oceny tej zmienności oraz zaproponowano nowy wskaźnik opisujący zmienność wartości średniego ciśnienia indykowanego.