Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
80
Poziom I
Status:
Autorzy: Jakliński Piotr
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2017
Serie:
Monografie – Politechnika Lubelska
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Liczba stron: 224
Miejsce wydania: Lublin
Wydawnictwo: Politechnika Lubelska
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 29 maja 2017
Abstrakty: polski
Wprowadzane prawem limity emisji, zarówno substancji szkodliwych jak i dwutlenku węgla, warunkują główne kierunki badań i rozwoju silników spalinowych. Rozwiązania problemu upatruje się w stosowaniu coraz skuteczniejszych układów oczyszczania spalin, optymalizacji procesu spalania oraz poprzez zamianę lub modyfikację paliwa zasilającego. Skutecznym sposobem zmniejszenia emisji CO2 jest zastosowanie paliw z zerową zawartością węgla. Paliwa te mogą być stosowane jako paliwa właściwe lub jako dodatki do paliw oryginalnych. Obiecującą metodą jest użycie wodoru, jako paliwa zero-węglowego, spalanego w sposób tradycyjny w samochodowych silnikach tłokowych. Zastąpienie wodorem części oryginalnego paliwa węglowodorowego bezpośrednio zmniejsza emisję CO2pojazdu, jednak zmienia również przebieg i efekty procesu spalania. Celem niniejszej pracy było określenie wpływu dodawania wodoru na parametry pracy silników z zapłonem samoczynnym i iskrowym, a w szczególności na zawartość związków niepożądanych w spalinach. Opisano dwa eksperymenty, jeden z silnikiem o zapłonie samoczynnym, drugi z silnikiem o zapłonie iskrowym, w których część paliwa oryginalnego była zastępowana wodorem, podawanym do układu dolotowego z wykorzystaniem technologii sekwencyjnego wtrysku gazu. Porównywano efekty pracy silników zasilanych paliwem oryginalnym oraz mieszaniną paliwa oryginalnego i wodoru. Przeanalizowano związki przyczynowo-skutkowe jakie powstają w całym cyklu pracy silnika po dodaniu wodoru. Opisano procesy tworzenia mieszanki, spalania i konstytuowania spalin. Określono stopień zmniejszenia emisji niebezpiecznych składników spalin oraz jakość pracy silnika w zależności od ilości dodawanego wodoru.