Studium wpływu dodatku wodoru na efektywność pracy tłokowego silnika spalinowego
Monografia
ISBN: 978-83-7947-256-7
MNiSW
80
Poziom I
| Status: | |
| Autorzy: | Jakliński Piotr |
| Dyscypliny: | |
| Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
| Rok wydania: | 2017 |
| Serie: |
Monografie – Politechnika Lubelska
|
| Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
| Język: | polski |
| Liczba stron: | 224 |
| Miejsce wydania: | Lublin |
| Wydawnictwo: | Politechnika Lubelska |
| Efekt badań statutowych | NIE |
| Materiał konferencyjny: | NIE |
| Publikacja OA: | TAK |
| Licencja: | |
| Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
| Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
| Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
| Data opublikowania w OA: | 29 maja 2017 |
| Abstrakty: | polski |
| Wprowadzane prawem limity emisji, zarówno substancji szkodliwych jak i dwutlenku węgla, warunkują główne kierunki badań i rozwoju silników spalinowych. Rozwiązania problemu upatruje się w stosowaniu coraz skuteczniejszych układów oczyszczania spalin, optymalizacji procesu spalania oraz poprzez zamianę lub modyfikację paliwa zasilającego. Skutecznym sposobem zmniejszenia emisji CO2 jest zastosowanie paliw z zerową zawartością węgla. Paliwa te mogą być stosowane jako paliwa właściwe lub jako dodatki do paliw oryginalnych. Obiecującą metodą jest użycie wodoru, jako paliwa zero-węglowego, spalanego w sposób tradycyjny w samochodowych silnikach tłokowych. Zastąpienie wodorem części oryginalnego paliwa węglowodorowego bezpośrednio zmniejsza emisję CO2pojazdu, jednak zmienia również przebieg i efekty procesu spalania. Celem niniejszej pracy było określenie wpływu dodawania wodoru na parametry pracy silników z zapłonem samoczynnym i iskrowym, a w szczególności na zawartość związków niepożądanych w spalinach. Opisano dwa eksperymenty, jeden z silnikiem o zapłonie samoczynnym, drugi z silnikiem o zapłonie iskrowym, w których część paliwa oryginalnego była zastępowana wodorem, podawanym do układu dolotowego z wykorzystaniem technologii sekwencyjnego wtrysku gazu. Porównywano efekty pracy silników zasilanych paliwem oryginalnym oraz mieszaniną paliwa oryginalnego i wodoru. Przeanalizowano związki przyczynowo-skutkowe jakie powstają w całym cyklu pracy silnika po dodaniu wodoru. Opisano procesy tworzenia mieszanki, spalania i konstytuowania spalin. Określono stopień zmniejszenia emisji niebezpiecznych składników spalin oraz jakość pracy silnika w zależności od ilości dodawanego wodoru. |
