Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
5
Lista B
Status:
Autorzy: Gardyński Leszek
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2018
Wersja dokumentu: Drukowana
Język: polski
Numer czasopisma: 6
Strony: 14 - 21
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski
W artykule opisano przypadek, w którym doszło do złamania sie ramy naczepy samowyładowczej przy rozładunku zrebki drzewnej. Wykazano, ze przyczyna był brak przetopu przy spawaniu pasa dwuteownika podłuznicy ramy. Naczepa była wyposazona w dodatkowe łapy podporowe, których prawdopodobnie nie uzyto, nie zmienia to jednak tego, ze za powstanie uszkodzenia odpowiedzialne było wadliwie wykonane złacze spawane. 1. Wprowadzenie: W chwili wypadku, według własciciela, na naczepie znajdowało sie 15-18 ton zrebki debowej. Naczepa uzytkowana była przed wypadkiem w podobny sposób, wykonujac przez pół roku kursy ze zrebka do kotłowni, 2-3 razy w tygodniu, nie zdradzajac zadnych wczesniejszych objawów nadchodzacego uszkodzenia. Ponadto według własciciela w czasie rozładunku były otwarte tylne łapy podporowe naczepy. Łapy sa wprawdzie wyposazeniem dodatkowym, jednak z instrukcji wynika bezwzgledny nakaz producenta opuszczania ich podczas wyładunku. Charakterystyka pojazdu: naczepa trzyosiowa, rozstaw osi 1310 mm, długosc 13600 mm, szerokosc 2550mm, zwis tylny 950 mm. Masa własna 9300 kg, ładownosc 24000 kg, dopuszczalna masa całkowita 34000 kg. Rozdział nacisków z masy całkowitej 100kN na siodło i po 8kN na poszczególne osie. Rys. 1 Widok ogólny uszkodzonej naczepy. Widoczne uszkodzenia prawej strony kontenera w wyniku upadku i przestrzenna deformacja ramy Rys. 2 Wnetrze kontenera. Widoczny zdemontowany pomost obsługowy, zdeformowany siłownik i zrolowana osłona ładunku Rys. 4 Pekniecie lewej podłuznicy naprzeciw miejsca przełomu prawej. Pekniecie powstało najprawdopodobniej w trakcie wywracania sie naczepy ramy naczepy str. 15 ¬16 Rys. 3 Widok miejsca powstania przełomu Rys. 5 Fotografie przełomów górnego i dolnego pasa prawej podłuznicy. Widoczny brak przetopu w srodkowej czesci pasów Rys. 6 Zblizenie powierzchni przełomu górnego pasa. W czesci srodkowej widoczne slady ciecia, dodatkowo potwierdzajace teze o braku p [...].