Niezgodności spawalnicze przyczyną złamania ramy naczepy
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
5
Lista B
Status: | |
Autorzy: | Gardyński Leszek |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2018 |
Wersja dokumentu: | Drukowana |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 6 |
Strony: | 14 - 21 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski |
W artykule opisano przypadek, w którym doszło do złamania sie ramy naczepy samowyładowczej przy rozładunku zrebki drzewnej. Wykazano, ze przyczyna był brak przetopu przy spawaniu pasa dwuteownika podłuznicy ramy. Naczepa była wyposazona w dodatkowe łapy podporowe, których prawdopodobnie nie uzyto, nie zmienia to jednak tego, ze za powstanie uszkodzenia odpowiedzialne było wadliwie wykonane złacze spawane. 1. Wprowadzenie: W chwili wypadku, według własciciela, na naczepie znajdowało sie 15-18 ton zrebki debowej. Naczepa uzytkowana była przed wypadkiem w podobny sposób, wykonujac przez pół roku kursy ze zrebka do kotłowni, 2-3 razy w tygodniu, nie zdradzajac zadnych wczesniejszych objawów nadchodzacego uszkodzenia. Ponadto według własciciela w czasie rozładunku były otwarte tylne łapy podporowe naczepy. Łapy sa wprawdzie wyposazeniem dodatkowym, jednak z instrukcji wynika bezwzgledny nakaz producenta opuszczania ich podczas wyładunku. Charakterystyka pojazdu: naczepa trzyosiowa, rozstaw osi 1310 mm, długosc 13600 mm, szerokosc 2550mm, zwis tylny 950 mm. Masa własna 9300 kg, ładownosc 24000 kg, dopuszczalna masa całkowita 34000 kg. Rozdział nacisków z masy całkowitej 100kN na siodło i po 8kN na poszczególne osie. Rys. 1 Widok ogólny uszkodzonej naczepy. Widoczne uszkodzenia prawej strony kontenera w wyniku upadku i przestrzenna deformacja ramy Rys. 2 Wnetrze kontenera. Widoczny zdemontowany pomost obsługowy, zdeformowany siłownik i zrolowana osłona ładunku Rys. 4 Pekniecie lewej podłuznicy naprzeciw miejsca przełomu prawej. Pekniecie powstało najprawdopodobniej w trakcie wywracania sie naczepy ramy naczepy str. 15 ¬16 Rys. 3 Widok miejsca powstania przełomu Rys. 5 Fotografie przełomów górnego i dolnego pasa prawej podłuznicy. Widoczny brak przetopu w srodkowej czesci pasów Rys. 6 Zblizenie powierzchni przełomu górnego pasa. W czesci srodkowej widoczne slady ciecia, dodatkowo potwierdzajace teze o braku p [...]. |