Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Surowska Barbara, Bieniaś Jarosław
Wersja dokumentu: Drukowana
Arkusze wydawnicze: 0.5
Język: polski
Strony: 488 - 500
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
Materiały kompozytowe i laminatowe wypierają stopniowo inne, tradycyjne materiały stosowane na złożone struktury lotnicze. Postęp w materiałach wymusza opracowywanie nowych technologii wytwarzania struktur. Obecnie podstawowa technologia polimeryzacji i łączenia warstw prepregów to proces prowadzony w autoklawie. Proces ten stosowany jest do wszystkich elementów „krytycznych” a więc pracujących w newralgicznych częściach konstrukcji. Do zalet techniki wytwarzania kompozytów w autoklawie, z punktu widzenia zastosowania w strukturach lotniczych, zalicza się: możliwość stosowania różnych komponentów, wysoką jakość powierzchni kompozytów i struktur, powtarzalność, pełną kontrolę procesu podczas utwardzania (temperatura, ciśnienie), minimalną ilość porowatości (<1%), wysokie właściwości mechaniczne. W artykule zaprezentowano podstawowe możliwości technologiczne i analityczne laboratorium utworzonego w KIM PL. Prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych związanych z wytwarzaniem i analizą właściwości kompozytów i laminatów w warunkach laboratoryjnych ale na profesjonalnym sprzęcie i materiałach, przy ścisłej współpracy z doświadczoną kadrą z przemysłu, powinno zapewnić wysoką jakość badań naukowych i oferowanych usług technologicznych. Przedstawione wybrane rezultaty badań materiałów wytworzonych w warunkach laboratorium potwierdzają te założenia.
Composites and laminates progressively displace other classic materials applied to aviation structures. The progress in materials extorts the developing of new technologies in structures production. The autoclave process of curing and bonding of the prepreg plies is currently the basic technology. This process is used to the manufacture of all “critical” parts namely the parts working in crucial elements of the constructions. Advantages of the autoclave process, from the point of view of application on aerospace structures, are the possibility of producing a wide variety