|
Materiały kompozytowe i laminatowe wypierają stopniowo inne,
tradycyjne materiały stosowane na złożone struktury lotnicze. Postęp w materiałach
wymusza opracowywanie nowych technologii wytwarzania struktur. Obecnie
podstawowa technologia polimeryzacji i łączenia warstw prepregów to proces
prowadzony w autoklawie. Proces ten stosowany jest do wszystkich elementów
„krytycznych” a więc pracujących w newralgicznych częściach konstrukcji. Do zalet
techniki wytwarzania kompozytów w autoklawie, z punktu widzenia zastosowania
w strukturach lotniczych, zalicza się: możliwość stosowania różnych komponentów,
wysoką jakość powierzchni kompozytów i struktur, powtarzalność, pełną kontrolę
procesu podczas utwardzania (temperatura, ciśnienie), minimalną ilość porowatości
(<1%), wysokie właściwości mechaniczne. W artykule zaprezentowano podstawowe
możliwości technologiczne i analityczne laboratorium utworzonego w KIM PL.
Prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych związanych z wytwarzaniem
i analizą właściwości kompozytów i laminatów w warunkach laboratoryjnych
ale na profesjonalnym sprzęcie i materiałach, przy ścisłej współpracy z doświadczoną
kadrą z przemysłu, powinno zapewnić wysoką jakość badań naukowych
i oferowanych usług technologicznych. Przedstawione wybrane rezultaty badań
materiałów wytworzonych w warunkach laboratorium potwierdzają te założenia.
|