Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Publikacje Pracowników PL z lat 1990-2010

Publikacje pracowników Politechniki Lubelskie z lat 1990-2010 dostępne są jak dotychczas w starej bazie publikacji
LINK DO STAREJ BAZY

Status:
Autorzy: Bieniaś Jarosław, Surowska Barbara, Ostapiuk Monika
Wersja dokumentu: Drukowana
Arkusze wydawnicze: 0.5
Język: polski
Strony: 24 - 25
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski
Laminaty metalowo-włókniste (Fiber Metal Laminates) są materiałami hybrydowymi, składającymi się z kolejno ułożonych (na przemian) warstw metalu i kompozytu polimerowego. Laminaty FML łączą w sobie właściwości zarówno metalu jak i materiału kompozytowego wzmacnianego włóknami. FML charakteryzują się wysoką tolerancją uszkodzeń, wysoką wytrzymałością zmęczeniową, odpornością na uderzenia, niską gęstością, odpornością na korozję oraz ognioodpornością. Laminaty Glare jako jeden z rodzajów FML stanowią kompozyty składające się z cienkich warstw aluminium oraz kompozytu polimerowego wzmacnianego włókami szklanymi. Najbardziej powszechną metodą wytwarzania laminatów FML, w tym Glare, jest technika autoklawowa (wysokie ciśnienie, podciśnienie, podwyższona temperatura). Pierwsze komercyjne zastosowanie laminatów typu Glare stanowią panele kadłuba oraz krawędzie natarcia pionowego i poziomego usterzenia ogonowego w samolocie Airbus A380. Aktualne, jak i przyszłe prace naukowo-badawcze w zakresie kompozytów FML ukierunkowane są na wytwarzanie nowej generacji laminatów zawierających tytan lub magnez, z kompozytami polimerowymi wzmacnianymi włóknami węglowymi oraz szklanymi. W pracy przedstawiono wstępne badania dotyczące metody wytwarzania oraz właściwości nowej generacji hybrydowych materiałów kompozytowych typu: aluminium, tytan/kompozyt polimerowy wzmacniany włóknami szklanymi. Kompozyty charakteryzowano pod kątem jakości (badania nieniszczące ultradźwiękowe – metoda phased array Cscan), mikrostruktury oraz wybranych właściwości mechanicznych (wytrzymałość na rozciąganie). Laminaty hybrydowe stanowiły warstwy stopu aluminium 2024T3, czystego technicznie tytanu (garde 2) oraz kompozytu polimerowego wzmacnianego włóknami szklanymi typu R. Wykazano, że: (1) wytwarzanie kompozytów metalowowłóknistych (FML) metodą autoklawową jest korzystne ze względu na wysoką jakość i powtarzalność struktur kompozytowych, (2) laminaty hybrydowe charakteryzują się dobrą przyczepnością metal-kompozyt oraz jednorodną strukturą bez widocznych nieciągłości, (3) wytworzone kompozyty odznaczają się wysokimi właściwościami mechanicznymi – wytrzymałością na rozciąganie dzięki wysokim właściwościom poszczególnych komponentów: metalu i kompozytu polimerowego wzmacnianego włóknami szklanymi, (4) Fibre Metal Laminates stanowią nową generację materiałów hybrydowych, które mogą znaleźć zastosowanie w przemyśle lotniczym.