Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Dziwulski Jacek
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Arkusze wydawnicze: 0.5
Język: polski
Strony: 65 - 81
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
W artykule podjęto próbę przybliżenia tematyki związanej z zarządzaniem kapitałem ludzkim w organizacji inteligentnej. Wyzwania związane z zarządzaniem kapitałem ludzkim to przede wszystkim wykorzystanie kompetencji w sieci technologicznych powiązań z partnerami klientami, po to aby umieć się poruszać w obszarze coraz to większej konkurencji na rynkach. We wstępie scharakteryzowano pięć elementów składowych organizacji inteligentnej: jakość obsługi klienta, praktyka zarządzania, upraszczanie skomplikowanych rzeczy, odpowiedzialność liderów w organizacji i zarządzanie kapitałem ludzkim. W pierwszej części artykułu zaprezentowano podejścia badaczy do kapitału ludzkiego. Kapitału ludzkiego nie można kupić, jak każdego dobra na rynku, ale można go w sobie wytworzyć dzięki poświęceniu czasu, pieniądza, dóbr materialnych i usług innych osób. Druga część zawiera usytuowanie kapitału ludzkiego jako elementu kapitału intelektualnego organizacji. Kapitał intelektualny tworzą kapitał ludzki, kapitał społeczny i kapitał organizacyjny. W części ostatniej przeprowadzono rozważania nad tym jak zarządzać kapitałem ludzkim w erze cyfrowej. Zarządzanie kapitałem ludzkim stoi wobec wyzwań wynikających ze zmian, jakie zachodzą w gospodarce globalnej i w sposobach prowadzenia zarządzania organizacją, a także ze zmian w hierarchii czynników konkurencyjności, wśród których wiedza odgrywa coraz większą rolę.
This article attempts to approximate the subjects related to human capital management in the intelligent organization. The challenges of human capital management is primarily the use of technological competence in the network links with partners, customers, in order to be able to move in the ever-increasing competition in the markets. In the introduction, characterized five components of the intelligent organization: the quality of customer service, management practice, simplifying complicated things, the responsibility of leaders in the organization and management of human capital. The paper first presents the research approach to human capital. Human capital can not buy, like any good in the market, but in itself it can produce, by dedicating time, money, material goods and services of other persons. The second part contains the location of human capital as part of the intellectual capital of organizations. Intellectual capital create human capital, social capital and organizational capital. In the last section were reflections on how to manage human resources in the digital age. Human capital management is faced with challenges arising from the changes taking place in the global economy and ways of managing the organization, as well as changes in the competitive hierarchy of factors, among which knowledge plays an increasingly important role.