Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
200
Lista 2021
Status:
Autorzy: Hunicz Jacek, Mikulski Maciej, Gęca Michał Sławomir, Rybak Arkadiusz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2020
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 257
Numer artykułu: 114018
Strony: 1 - 14
Impact Factor: 9,746
Web of Science® Times Cited: 23
Scopus® Cytowania: 29
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 24 października 2019
Abstrakty: angielski
Low-temperature combustion in a homogeneous-charge compression-ignition (HCCI) engine offers high thermal efficiency while cutting off emissions. However, HCCI's feasibility is hampered by excessive peak pressure rise rates under high load, causing combustion noise and possible engine damage. This study considers extending the high-load limit in a boosted HCCI engine accommodating variable valve timing and fuel reforming during negative valve overlap. Three techniques are evaluated on a research engine: (i) exhaust valve timing retardation (ii) boost pressure adjustment and (iii) reduction of fuel subjected to reforming. Two load regimes are explored: a mid-load point with indicated mean effective pressure of 0.61 MPa; and high-load conditions achieved by 25% more fuelling. The former is often reported as boundary condition for HCCI's, the latter is usually far beyond the acceptable pressure rise rate limit. Results indicate that strategies (i) and (iii) offer a trade-off-free solution for high-load extension. This can be realized as a supervisory, in-cylinder pressure based, control function. Independently of the pressure rise rate mitigation method considered, two key variables are crucial for closed-loop control: the in-cylinder volume at 50% fuel burnt and the combustion duration. They are closely coupled and can be real-time calculated using well-established control framework based on sensing the combustion timing. The expansion rate and differences in fuel mass subjected to reforming are secondary for pressure rise rate estimation and should be considered if greater accuracy is required.