Badania porównawcze stopów aluminium PA31 oraz 2618A w aspekcie zastosowań w konstrukcjach lotniczych
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Warianty tytułu: |
Comparative research on aluminum alloys PA31 and 2618A in the aspect of application in aviation structures
|
Autorzy: | Tomczak Janusz, Gontarz Andrzej, Pater Zbigniew, Drozdowski Krzysztof |
Rok wydania: | 2010 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 6 |
Wolumen/Tom: | 55 |
Strony: | 333 - 337 |
Bazy: | BazTech |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
W warunkach przemysłu krajowego odkuwki na elementy lotnicze często wykonuje się ze stopu aluminium PA31 (oznaczenie krajowe). Z uwagi jednak na brak powtarzalności własności mechanicznych ze celowe uznano podjęcie działań zmierzających do wytypowania zamiennika tego materiału. Założono, że będzie to stop 2618A. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki porównawczych badań wytrzymałościowych statycznych i zmęczeniowych obu wymienionych stopów aluminium. Opisano rodzaj wykonanych badań oraz podano stosowane parametry prób zmęczeniowych. Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, że stop 2618A charakteryzuje się znacznie korzystniejszymi własnościami wytrzymałościowymi, zarówno w warunkach statycznych, jak i dynamicznych. Opierając się na uzyskanych rezultatach potwierdzono celowość zamiany stopu PA31 na stop 2618A, co umożliwi zwiększenie okresu bezpiecznej eksploatacji części lotniczych. | |
In conditions of domestic industry, forgings for aviation elements are often made from aluminum alloy PA31 (domestic marking). Due to lack of mechanical properties repeatability, it was regarded as necessary to make an attempt to determine this material replacement. It was assumed that it would be alloy 2618A. This paper presents results of comparative resistance, static and fatigue research of both mentioned above aluminum alloys. Type of conducted research was described and fatigue tests parameters were given. On the basis of obtained results it was stated that alloy 2618A had better resistance properties, both in static and dynamic conditions. Considering obtained results, the rightness of changing alloy PA31 for alloy 2618A was confirmed, which would allow for increasing safety exploitation of aviation parts. |