Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Warianty tytułu:
Comparative research on aluminum alloys PA31 and 2618A in the aspect of application in aviation structures
Autorzy: Tomczak Janusz, Gontarz Andrzej, Pater Zbigniew, Drozdowski Krzysztof
Rok wydania: 2010
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 6
Wolumen/Tom: 55
Strony: 333 - 337
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
W warunkach przemysłu krajowego odkuwki na elementy lotnicze często wykonuje się ze stopu aluminium PA31 (oznaczenie krajowe). Z uwagi jednak na brak powtarzalności własności mechanicznych ze celowe uznano podjęcie działań zmierzających do wytypowania zamiennika tego materiału. Założono, że będzie to stop 2618A. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki porównawczych badań wytrzymałościowych statycznych i zmęczeniowych obu wymienionych stopów aluminium. Opisano rodzaj wykonanych badań oraz podano stosowane parametry prób zmęczeniowych. Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, że stop 2618A charakteryzuje się znacznie korzystniejszymi własnościami wytrzymałościowymi, zarówno w warunkach statycznych, jak i dynamicznych. Opierając się na uzyskanych rezultatach potwierdzono celowość zamiany stopu PA31 na stop 2618A, co umożliwi zwiększenie okresu bezpiecznej eksploatacji części lotniczych.
In conditions of domestic industry, forgings for aviation elements are often made from aluminum alloy PA31 (domestic marking). Due to lack of mechanical properties repeatability, it was regarded as necessary to make an attempt to determine this material replacement. It was assumed that it would be alloy 2618A. This paper presents results of comparative resistance, static and fatigue research of both mentioned above aluminum alloys. Type of conducted research was described and fatigue tests parameters were given. On the basis of obtained results it was stated that alloy 2618A had better resistance properties, both in static and dynamic conditions. Considering obtained results, the rightness of changing alloy PA31 for alloy 2618A was confirmed, which would allow for increasing safety exploitation of aviation parts.