Effects of combustion timing on pressure rise rates in a residual effected HCCI engine
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
70
Lista 2021
| Status: | |
| Autorzy: | Hunicz Jacek, Gęca Michał Sławomir, Kordos Paweł, Rybak Arkadiusz |
| Dyscypliny: | |
| Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
| Rok wydania: | 2019 |
| Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
| Język: | angielski |
| Numer czasopisma: | 3 |
| Wolumen/Tom: | 178 |
| Strony: | 46 - 50 |
| Efekt badań statutowych | NIE |
| Materiał konferencyjny: | NIE |
| Publikacja OA: | TAK |
| Licencja: | |
| Sposób udostępnienia: | Otwarte czasopismo |
| Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
| Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
| Data opublikowania w OA: | 1 lipca 2019 |
| Abstrakty: | angielski |
| Realization of a low temperature combustion concept in homogeneous charge compression ignition (HCCI) engines is a cutting-edge technology that offers clean combustion in parallel with high thermal efficiency. Low combustion temperature prevents from NOx for-mation whereas homogeneous mixture assures smokeless exhaust. However, achieving the production feasibility by HCCI technology is hampered by high pressure rise rates and the resulting combustion noise at a high load operation. This paper explores combustion tim-ing parameters that are capable of maintaining permissible levels of pressure rise rates under a high load regime. On the basis of exper-imental data collected at a high load HCCI operation, pressure rise level was correlated with combustion duration. Furthermore, com-bustion duration has been found to scale with in-cylinder volume, for which 50% of mass fraction burned appeared. The results showed quantitatively limitations of engine load, pointing out on required combustion timings to achieve acceptable combustion harshness de-pending on engine load. |
