HCCI jako alternatywny system spalania w silnikach tłokowych
Artykuł w czasopiśmie
| Status: | |
| Autorzy: | Gęca Michał Sławomir, Hunicz Jacek, Kordos Paweł, Niewczas Andrzej |
| Rok wydania: | 2012 |
| Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
| Język: | polski |
| Numer czasopisma: | 1 |
| Wolumen/Tom: | 2 |
| Strony: | 17 - 26 |
| Efekt badań statutowych | NIE |
| Materiał konferencyjny: | NIE |
| Publikacja OA: | TAK |
| Licencja: | |
| Sposób udostępnienia: | Otwarte czasopismo |
| Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
| Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
| Data opublikowania w OA: | 30 grudnia 2012 |
| Abstrakty: | polski |
| W pracy przedstawiono koncepcję oraz energetyczne i ekonomiczne efekty zastosowania systemu spalania HCCI (ang. homogeneous charge compression ignition) w silniku tłokowym zasilanym benzyną. System spalania HCCI wykorzystuje samozapłon mieszanki jednorodnej, co pozwala na zwiększenie sprawności cieplnej oraz radykalne obnizenie emisji tlenków azotu z cylindra w porównaniu z silnikami o zapłonie iskrowym. aby umożliwić samozapłon benzyny, przy stopniu sprężania typowym dla silnika o zapłonie iskrowym, do dostarczania ciepła do czynnika roboczego wykorzystano wewnętrzną recyrkulację spalin uzyskaną poprzez ujemne współotwarcie zaworów. Badania eksperymentalne potwierdziły zalety tego nowego systemu spalania. W zakresie małych obciążeń uzyskano około 15 %redukcje zużycia paliwa w porównaniu ze spalaniem ładunku jednorodnego przy zapłonie iskrowym oraz zmniejszenie emisji tlenków azotu o 99%. |
