HCCI jako alternatywny system spalania w silnikach tłokowych
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Autorzy: | Gęca Michał Sławomir, Hunicz Jacek, Kordos Paweł, Niewczas Andrzej |
Rok wydania: | 2012 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 1 |
Wolumen/Tom: | 2 |
Strony: | 17 - 26 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Otwarte czasopismo |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 30 grudnia 2012 |
Abstrakty: | polski |
W pracy przedstawiono koncepcję oraz energetyczne i ekonomiczne efekty zastosowania systemu spalania HCCI (ang. homogeneous charge compression ignition) w silniku tłokowym zasilanym benzyną. System spalania HCCI wykorzystuje samozapłon mieszanki jednorodnej, co pozwala na zwiększenie sprawności cieplnej oraz radykalne obnizenie emisji tlenków azotu z cylindra w porównaniu z silnikami o zapłonie iskrowym. aby umożliwić samozapłon benzyny, przy stopniu sprężania typowym dla silnika o zapłonie iskrowym, do dostarczania ciepła do czynnika roboczego wykorzystano wewnętrzną recyrkulację spalin uzyskaną poprzez ujemne współotwarcie zaworów. Badania eksperymentalne potwierdziły zalety tego nowego systemu spalania. W zakresie małych obciążeń uzyskano około 15 %redukcje zużycia paliwa w porównaniu ze spalaniem ładunku jednorodnego przy zapłonie iskrowym oraz zmniejszenie emisji tlenków azotu o 99%. |