A research of vehicle stability on deformable surfaces
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
15
Lista A
Status: | |
Warianty tytułu: |
Badanie stabilności ruchu samochodu na podłożach odkształcalnych
|
Autorzy: | Pytka Jarosław, Tarkowski Piotr, Kupicz Włodzimierz |
Rok wydania: | 2013 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | angielski |
Numer czasopisma: | 3 |
Wolumen/Tom: | 15 |
Strony: | 290 - 296 |
Impact Factor: | 0,505 |
Web of Science® Times Cited: | 0 |
Scopus® Cytowania: | 0 |
Bazy: | Web of Science | Scopus | BazTech |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Otwarte czasopismo |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 16 kwietnia 2013 |
Abstrakty: | polski | angielski |
W artykule zawarto wyniki badań stabilności ruchu samochodu osobowo-terenowego na podłożu odkształcalnym. Zastosowano analityczną metodę badania stabilności, w której badana jest stabilność matematycznego modelu danego obiektu. W rozpatrywanym przypadku, model matematyczny odtworzono na podstawie analizy sygnałów wejściowych (kąt obrotu kierownicy) oraz wyjściowych (przyspieszenie boczne i kąt bocznego znoszenia środka ciężkości, prędkość kątowa odchylania od kierunku ruchu, moment na kole kierownicy), z zastosowaniem metody identyfikacji systemów. | |
The paper includes results form a research of ride stability of a SUV (Sport Utility Vehicle), driven over deformable surfaces. An analytical method, in which stability of a mathematical model of vehicle’s lateral dynamics is tested. The mathematical model has been reconstructed by means of a system identification method. We have used steering wheel angle as an input signal and lateral acceleration, side slip angle and yaw velocity as output signals to create the model. The data required to perform system identification have been gathered in a full size experiment, with the use of an instrumented vehicle. Final results in a form of poles and zeros diagrams have been included in the paper together with a discussion. |