Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
20
Lista 2023
Status:
Warianty tytułu:
Analiza implementacji narzędzi dostępności na stronach www
Autorzy: Cieśla Marcin, Dzieńkowski Mariusz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2023
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 4
Wolumen/Tom: 13
Strony: 51 - 56
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Scopus | BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 20 grudnia 2023
Abstrakty: polski | angielski
Strony uczelni wyższych ze względu na fakt, że są skierowane do wielu grup interesariuszy, oprócz tego, że muszą mieć odpowiednio zaprojektowaną strukturę informacji, to muszą być także użyteczne.W przypadku publicznych uczelni wyższych oczekuje się, że ich serwisy będą dostępne dla jak największego grona odbiorców, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami.Stosowane w serwisach narzędzia dostępności powinny być szybko lokalizowane, łatwoidentyfikowane i proste w użyciu. Jak dotąd nie opracowano standardów dotyczących tych kwestii i w związku z tym istniejew sieci wiele rozwiązań. Celem pracy jest analiza różnych implementacji narzędzi dostępności w serwisach WWW szkół wyższych pod względemich rozmieszczenia, formy prezentacji oraz sposobów, które umożliwiają do nich dostęp. Zrealizowano badania, w których dokonano oceny interfejsów webowych z udziałem użytkowników. Eksperyment składał się z dwóch części: w pierwszej wykorzystano technikę eyetrackingową, natomiast w drugiej ankietowanie. Materiał badawczystanowiły prototypystron internetowych czterech różnych uczelni wyższych. Każdą ze stron opracowano w dwóch wersjach różniących sięimplementacją narzędzi dostępności. W badaniu wzięło udział 35 osób podzielonych na dwie grupy i zastosowano testy A/B. Każdej grupie zaprezentowano jeden z dwóch zestawów prototypów stron, a użytkownicy musieli odnaleźć i wykorzystać konkretnenarzędzia dostępności. Następnie badani wypełniali ankietę, która dotyczyła preferencji odnośnie sposobu prezentacji narzędzi dedykowanych osobom niepełnosprawnym,w tym aspektów dotyczących wyglądu, rozmieszczenia oraz sposobu dostępu do nich. Pozyskane dane przetworzone do postaci map cieplnych i map fiksacji poddanoanalizie jakościowej. Wyniki z ankiet oraz dane eyetrackingowe przeanalizowano w sposób ilościowy.Na podstawie przeprowadzonych analiz możliwe jest stwierdzenie, że następujące czynniki mają wpływ na spadek efektywności oraz produktywności użytkowników:rozmieszczenie narzędzi dostępności na stronach uczelni w miejscu innym niż prawy górny róg, pośredni dostęp do narzędzi, czy też niestandardowy wygląd.
The websites of higher education institutions, due to the fact that they are addressed to multiple stakeholder groups, not only need to havean appropriately designed information structure but must also be useful. Additionally, in the case of public universities, their services are expected to be accessible to the widest possible audience, especially for people with disabilities. The accessibility tools used on websitesshould be quickly located, easily identifiable and user-friendly. So far, no standards have been developed regarding these issues, and therefore, there are various solutions on the web.The objective of this study is to analyze various implementations of accessibility tools on university websites in terms of their location, form of presentation and ways that enable access to them. A study was conducted in which web interfaces were evaluated with the participation of users. The experiment consisted of two parts: the first one used the eye tracking technique, whereas in the secondone, a survey was conducted. The research materialwas prototypes of websites from four different universities. Each website had two versions differing in implementation of accessibility tools. In the study,35 participants were divided into two groups of people. Each group was shown one of the two sets of website prototypes and the users were tasked with finding and activating aspecific accessibility tool. After exploring the websites, each participant completed a questionnaire that pertained to their opinions regarding aspects such as appearance, placement and a way to access tools dedicated to people with disabilities. The obtaineddata, processed to the form of heatmaps and fixation maps, were subjected to a qualitative analysis. The survey results and eye tracking data were analyzed quantitatively.On the basis of performed analyzes it can be concluded that the following factors have an impact on the reduction in efficiency and productivity of users: placement of accessibility tools on university websites in a place other than the upper right corner, an indirect access to these tools or their non-standard appearance.