Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
70
Lista 2024
Status:
Autorzy: Szpica Dariusz, Gęca Michał Sławomir, Hunicz Jacek, Jakubowski Mirosław, Krzemiński Artur, Mieczkowski Grzegorz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 3
Wolumen/Tom: 202
Strony: 109 - 117
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 7 lipca 2025
Abstrakty: angielski
Changing regulations on emissions from propulsion sources used in transportation and closed-loop resource management are intensifying the search for substitute fuels, especially for compression-ignition engines. In the study, three fuels were tested for comparison: conventional diesel fuel (DF), hydrotreated vegetable oil (HVO), and a mixture of HVO with waste pyrolytic oils from polypropylene (PPO) and polypropylene (PSO) in 60/20/20 weight ratios (HVO + WPPO). Tests were conducted on a specialized platform with an AVL 5402 engine, analyzing their combustion and operating stability under two different load and speed conditions. The results showed that HVO and the HVO + WPPO mixture exhibit similar or even better combustion performance compared to DF. Some differences were found in cylinder pressure traces, indicated mean effective pressure and heat release. Statistical analyses, including ANOVA and Levene's tests, confirmed significant differences between the fuels, indicating the potential of the HVO + WPPO mixture as an environmentally friendly alterna- tive. The determined coefficients of variation allowed an assessment of the stability of engine operation. In conclusion, the research suggests that both HVO and its mixture with PPO and PSO can be effective and environmentally friendly solutions for diesel engines, with the possibility of wide application in the future.